1515

Ann Linde: Stärk handeln med Ryssland

Jag uppfattar att både Sverige och Ryssland, trots skilda uppfattningar om mycket, i grunden delar ambitionen att arbeta för att förverkliga den stora potentialen i de svensk-ryska ekonomiska relationerna, skriver handelsminister Ann Linde.

Handelsminister Ann Linde (S).
Handelsminister Ann Linde (S).Bild:Maja Suslin/TT

Sverige är ett land vars välstånd bygger på handel med omvärlden och investeringar i länder med tillväxtpotential. Regeringen har en viktig roll att spela för att hjälpa svenska företag att realisera den potential för tillväxt och jobb i Sverige som finns på olika marknader i världen. Vi gör detta bland annat genom att upprätthålla politiska kontakter som ger oss möjlighet att ta upp problematiska företagsärenden och bidra till lösningar.

Det är mot den bakgrunden, och med svenskt näringslivs intressen för ögonen, som jag ser fram emot min första resa till Ryssland som handelsminister den 12-13 september. Jag kommer att möta såväl min ryske motpart, industri- och handelsminister Denis Manturov, som svenska företag på plats. Jag kommer också att träffa ryska kvinnliga entreprenörer som har stärkt sina positioner i ryskt näringsliv efter att ha utbildats vid ryska filialer av Stockholms handelshögskola.

Jag uppfattar att både Sverige och Ryssland, trots skilda uppfattningar om mycket, i grunden delar ambitionen att arbeta för att förverkliga den stora potentialen i de svensk-ryska ekonomiska relationerna. Jag är övertygad om att det är vad våra företag, investerare och i förlängningen medborgare också förväntar sig att vi skall göra.

Sveriges politik gentemot Ryssland utmärks av fasthet, tydlighet och långsiktighet. Den bygger på kontinuitet, ett brett samförstånd i Riksdagen och ett ovillkorligt försvar av folkrätten och den europeiska säkerhetsordningen. Den återspeglar och formas utifrån de realiteter som vi har att förhålla oss till.

Till dessa realiteter hör Rysslands olagliga annektering av Krim 2014, den ännu pågående aggressionen i östra Ukraina och den försämring av säkerhetsläget i vårt närområde som Rysslands agerande lett till. Sverige har kraftfullt och konsekvent fördömt detta agerande. Vi har inom EU varit pådrivande för att sanktionerna mot Ryssland skall ligga fast så länge som skälen till att de infördes – Rysslands aggression mot Ukraina – kvarstår.

En annan realitet är den alltmer bekymmersamma utvecklingen när det gäller demokrati och respekten för mänskliga rättigheter i Ryssland. Sverige har varit och fortsätter att vara tydligt i vår kritik av denna utveckling.

Samtidigt är Ryssland ett viktigt grannland som vi har ett starkt egenintresse av att ha så goda förbindelser som möjligt med. Det har alltid funnits omfattande kontakter mellan våra länder. Handel, samarbete mot organiserad brottslighet i Östersjön, kulturellt samarbete och studentutbyten är några exempel. Dessa kontakter mellan våra samhällen är mycket viktiga och regeringen vill bidra till att de ytterligare stärks och utvecklas. Vår politik är grundad i övertygelsen att det är sådana kontakter, med den ökade förståelse som de bidrar till, som i det långa loppet leder till bättre relationer mellan våra länder.

Sverige och Ryssland samarbetar på myndighetsnivå och inom områden som är av ömsesidigt intresse, som till exempel katastrofberedskap, miljö och grön teknologi. Dessa samarbeten är av vikt och intresse för både Sverige och Ryssland. Tidigare i år invigdes ett reningsverk i Kaliningrad som har finansierats gemensamt av bland annat Sverige och Ryssland. Därmed renas numera det avloppsvatten som tidigare släpptes ut orenat i Östersjön.

Svenska företag har en lång tradition av framgångsrik verksamhet i Ryssland och sysselsätter tiotusentals ryssar. Många av våra företag har under de senaste tjugofem åren gjort mycket stora investeringar i Ryssland. Sverige är den femte största utländska direktinvesteraren i landet om man räknar bort så kallade skatteparadis. Som exempel kan nämnas att ett av våra svenska företag har investerat närmare 60 miljarder kronor i Ryssland sedan 2001. Omkring 350 svenska företag är i dag aktiva på den ryska marknaden, som är viktig inte minst för den svenska basindustrin. Bland annat har verkstads-, fordons- och telekomindustrin omfattande export till Ryssland.

Liksom under tidigare ekonomiska kriser i Ryssland har de svenska företagen valt ett långsiktigt perspektiv och i huvudsak valt att stanna även när den ryska ekonomin har visat vikande siffror. Det beror givetvis på att de ser den långsiktiga potentialen i en marknad med 140 miljoner konsumenter. Handeln mellan Ryssland och Sverige uppgick 2016 till närmare 48 miljarder kronor och det finns potential för ökad svensk export och därmed till tillväxt och jobb i Sverige. Ett exempel är att den ryska regeringen har som målsättning att satsa på energieffektivisering och att stärka miljöskyddet. Jag ser fram emot att tillsammans med min ryske motpart diskutera hur vi kan stärka vårt samarbete på detta och andra områden.

ANN LINDE

Handelsminister


Innehåll från TeliaAnnons

Halkat efter digitalt? Expertens 3 bästa tips för att komma ifatt

Känns det krångligt med tekniken? Lägger du för mycket tid på it-strul?

De digitala klyftorna mellan svenska företag har ökat under pandemin, visar rapporten Telias digitala index 2021.

Men det finns hjälp för lågdigitala företag att komma i kapp. Här är expertens tre konkreta tips.

Samla all it och kommunikation – här kan du boka kostnadsfri rådgivning 

Pandemin brukar beskrivas som en katalysator för digitaliseringen – men samtidigt har det digitala gapet vuxit. Andelen högdigitala svenska företag har ökat från 22 procent före pandemin till 28 procent i dag, medan de lågdigitala inte minskat i motsvarande takt.

Det visar rapporten Telias digitala index 2021, som varje år kartlägger hur långt svenska företag kommit vad gäller digitaliseringen.

Det här utmärker högdigitala företag

Större svenska företag är generellt mer digitalt mogna än mindre. De stora företagen har i högre grad automatiserat rutinuppgifter som fakturering och orderhantering. Enligt Telias digitala index har 62 procent av de största företagen automatiserade processer – jämfört med 36 procent av de minsta företagen. De större är också bättre på att samla in data om sina kunder och driva marknadsföring med träffsäkra erbjudanden.

Viktig vinst direkt: få loss tid

Maria Bygdemo är företagsrådgivare vid Telia Företagskundtjänst i Luleå och ger råd och stöd till mindre företag.

– Även om du känner dig digitalt ”vilsen” och varken är intresserad eller tycker att du har tid för teknikfrågor, kan du ganska enkelt ta stora kliv framåt. Vinsten är framför allt att du frigör tid så att du kan fokusera på din kärnverksamhet.

Maria Bygdemos, företagsrådgivare vid Telia Företagskundtjänst i Luleå.
Maria Bygdemos, företagsrådgivare vid Telia Företagskundtjänst i Luleå.

Här är Maria Bygdemos tips för att komma i fatt:

1 Vilka är dina tidstjuvar?

Många företagare sitter med onödigt krånglig och tidsödande manuell bokföring, ofta på kvällar och helger. Här kan du frigöra massor av tid och energi genom att ställa om till ett digitalt och automatiserat flöde. Vill du inte göra det på egen hand, ta hjälp. När du tagit detta steg har du kanske tid och kraft att ta nästa – som att uppdatera företagets webb, eller lägga upp ett kundregister digitalt?

2 Prenumerera på en egen tekniker

Svenska företagare lägger i snitt sju minuter om dagen på att lösa ”it-strul”, visar en Sifo-undersökning från Telia. Räknar du ut vad det kostar i förlorad arbetstid kan det bli flera tusenlappar i månaden. Idag kan du enkelt delegera alla teknikfrågor, till exempel kan du abonnera på en personlig it-expert som lär känna dig och din verksamhet. Du får support via telefon, mejl eller fjärrstyrning av din dator. Läs mer här  

3 Samla tekniken

Att ha fyra-fem leverantörer för företagets it, uppkoppling och telefoni är inte ovanligt. Men det blir många kontaktpersoner, fakturor och avtal att hålla reda på, kostnader som kan dra i väg – och ibland tjänster och produkter som inte synkar. När problem uppstår kan det vara svårt att veta vilken supportdesk man ska kontakta – något som stjäl tid och skapar frustration. Lösningen är att samla tekniken hos en leverantör.

Att göra så är en växande trend bland svenska företag. 43 procent har redan valt en sådan helhetslösning – och ytterligare 23 procent svarar att de inte har gjort det än, men är intresserade, enligt rapporten Telias digitala index 2021.

De främsta vinsterna är tidsbesparing och lägre totalkostnad, enligt företagen i Telias digitala index.

– Många uppskattar framför allt enkelheten: att ha en kontakt att vända sig till, oavsett frågor och problem. En annan styrka är att du får en partner som kan hjälpa dig att utvecklas digitalt på lång sikt, säger Maria Bygdemo.

Samla all it och kommunikation – här kan du boka kostnadsfri rådgivning 

 

Mer från Telia

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Telia och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?