Annons

Ann Linde: Stärk handeln med Ryssland

Jag uppfattar att både Sverige och Ryssland, trots skilda uppfattningar om mycket, i grunden delar ambitionen att arbeta för att förverkliga den stora potentialen i de svensk-ryska ekonomiska relationerna, skriver handelsminister Ann Linde.

Handelsminister Ann Linde (S).
Handelsminister Ann Linde (S).Bild:Maja Suslin/TT

Sverige är ett land vars välstånd bygger på handel med omvärlden och investeringar i länder med tillväxtpotential. Regeringen har en viktig roll att spela för att hjälpa svenska företag att realisera den potential för tillväxt och jobb i Sverige som finns på olika marknader i världen. Vi gör detta bland annat genom att upprätthålla politiska kontakter som ger oss möjlighet att ta upp problematiska företagsärenden och bidra till lösningar.

Det är mot den bakgrunden, och med svenskt näringslivs intressen för ögonen, som jag ser fram emot min första resa till Ryssland som handelsminister den 12-13 september. Jag kommer att möta såväl min ryske motpart, industri- och handelsminister Denis Manturov, som svenska företag på plats. Jag kommer också att träffa ryska kvinnliga entreprenörer som har stärkt sina positioner i ryskt näringsliv efter att ha utbildats vid ryska filialer av Stockholms handelshögskola.

Jag uppfattar att både Sverige och Ryssland, trots skilda uppfattningar om mycket, i grunden delar ambitionen att arbeta för att förverkliga den stora potentialen i de svensk-ryska ekonomiska relationerna. Jag är övertygad om att det är vad våra företag, investerare och i förlängningen medborgare också förväntar sig att vi skall göra.

Sveriges politik gentemot Ryssland utmärks av fasthet, tydlighet och långsiktighet. Den bygger på kontinuitet, ett brett samförstånd i Riksdagen och ett ovillkorligt försvar av folkrätten och den europeiska säkerhetsordningen. Den återspeglar och formas utifrån de realiteter som vi har att förhålla oss till.

Till dessa realiteter hör Rysslands olagliga annektering av Krim 2014, den ännu pågående aggressionen i östra Ukraina och den försämring av säkerhetsläget i vårt närområde som Rysslands agerande lett till. Sverige har kraftfullt och konsekvent fördömt detta agerande. Vi har inom EU varit pådrivande för att sanktionerna mot Ryssland skall ligga fast så länge som skälen till att de infördes – Rysslands aggression mot Ukraina – kvarstår.

En annan realitet är den alltmer bekymmersamma utvecklingen när det gäller demokrati och respekten för mänskliga rättigheter i Ryssland. Sverige har varit och fortsätter att vara tydligt i vår kritik av denna utveckling.

Samtidigt är Ryssland ett viktigt grannland som vi har ett starkt egenintresse av att ha så goda förbindelser som möjligt med. Det har alltid funnits omfattande kontakter mellan våra länder. Handel, samarbete mot organiserad brottslighet i Östersjön, kulturellt samarbete och studentutbyten är några exempel. Dessa kontakter mellan våra samhällen är mycket viktiga och regeringen vill bidra till att de ytterligare stärks och utvecklas. Vår politik är grundad i övertygelsen att det är sådana kontakter, med den ökade förståelse som de bidrar till, som i det långa loppet leder till bättre relationer mellan våra länder.

Sverige och Ryssland samarbetar på myndighetsnivå och inom områden som är av ömsesidigt intresse, som till exempel katastrofberedskap, miljö och grön teknologi. Dessa samarbeten är av vikt och intresse för både Sverige och Ryssland. Tidigare i år invigdes ett reningsverk i Kaliningrad som har finansierats gemensamt av bland annat Sverige och Ryssland. Därmed renas numera det avloppsvatten som tidigare släpptes ut orenat i Östersjön.

Svenska företag har en lång tradition av framgångsrik verksamhet i Ryssland och sysselsätter tiotusentals ryssar. Många av våra företag har under de senaste tjugofem åren gjort mycket stora investeringar i Ryssland. Sverige är den femte största utländska direktinvesteraren i landet om man räknar bort så kallade skatteparadis. Som exempel kan nämnas att ett av våra svenska företag har investerat närmare 60 miljarder kronor i Ryssland sedan 2001. Omkring 350 svenska företag är i dag aktiva på den ryska marknaden, som är viktig inte minst för den svenska basindustrin. Bland annat har verkstads-, fordons- och telekomindustrin omfattande export till Ryssland.

Liksom under tidigare ekonomiska kriser i Ryssland har de svenska företagen valt ett långsiktigt perspektiv och i huvudsak valt att stanna även när den ryska ekonomin har visat vikande siffror. Det beror givetvis på att de ser den långsiktiga potentialen i en marknad med 140 miljoner konsumenter. Handeln mellan Ryssland och Sverige uppgick 2016 till närmare 48 miljarder kronor och det finns potential för ökad svensk export och därmed till tillväxt och jobb i Sverige. Ett exempel är att den ryska regeringen har som målsättning att satsa på energieffektivisering och att stärka miljöskyddet. Jag ser fram emot att tillsammans med min ryske motpart diskutera hur vi kan stärka vårt samarbete på detta och andra områden.

ANN LINDE

Handelsminister


Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?