Annons
Innehåll från ZignSecAnnons

Tuffare krav på företag för att bekämpa penningtvätt – så kan du hantera dem

Efter de senaste årens skandaler kring framförallt banker som råkat i klammeri skärper nu både EU, Storbritannien och USA reglerna kring penningtvätt. Något som ställer höga krav på företag att ha koll på sina rutiner kring Know Your Customer och Know Your Business.

– Det gäller att ha rätt system på plats, och att göra det på ett sätt som inte hindrar affärer, säger Andreas Westman, Business Development Manager på RegTech-företaget ZignSec.

Läs mer om de skärpta kraven kring KYB och KYC

De senaste åren har framförallt en rad banker dragits in i skandaler som gäller penningtvätt och korruption. Som ett svar på det lanserade EU förra sommaren idén om en ny myndighet för bekämpning av penningtvätt, the EU Anti Money Laundering Authority, AMLA. Samma sorts utveckling sker nu även i Storbritannien och USA, något som ställer stora krav på företag.

– Reglerna införs för att det ska bli mer transparent, lättare för myndigheter att utföra kontroll, och för att minska möjligheterna att tvätta pengar, säger Andreas Westman.

Ett av de verktyg som kommer att användas i den här regelskärpningen är Know Your Business, KYB, som bland annat genomförs genom striktare krav på Know Your Customer, KYC.

– För att kunna säkerställa att företag inte ska kunna användas för att tvätta svarta pengar kommer myndigheterna ställa hårdare krav på att det ska finnas hårdare koll på vem som äger bolaget, vem som är verklig huvudman med mera.

Hårda krav att ha koll på vilka kunderna är

Det innebär att företag, främst sådana som verkar inom hårt reglerade branscher likt finansmarknaden, kommer att få hårda krav på sig att ha koll på vilka deras kunder faktiskt är.

– De måste veta vilka de gör affärer med, och det gäller både företag de handlar med och personerna som står bakom de företagen.

Att ha den här kontrollen kan dock vara lättare sagt än gjort, särskilt om man vill att kontrollen ska gå relativt smidigt och inte bli ett stort hinder för att börja göra affärer med nya kunder.

– Det är många saker som måste gås igenom, till exempel kan en sådan enkel sak som identitetsverifiering bli väldigt administrativt tungt om man inte har rätt verktyg på plats.

Lägg därtill att olika marknader dels har olika regelverk, dels har olika metoder för att fastställa identitet online, så inser man att företag som vill leva upp till de nya reglerna har en hel del jobb att göra. För att underlätta för dem lanserar ZignSec en uppdaterad plattform för Know Your Business i juni.

– Istället för att företagen själva måste skapa processer för att till exempel säkerställa verklig huvudman så finns alla sådana verktyg, inte bara för Sverige utan för globalt, redan på plats i vår portal. Dessutom är processen helt automatiserad.

Det innebär att nästan allt manuellt arbete kopplat till KYB försvinner, samtidigt som det går att lägga till nya länder och lösningar allteftersom verksamheten expanderar.

– I vår portal använder du bara det du behöver, men kan på en gång lägga till mer när du behöver det.

Läs mer om de skärpta kraven kring KYB och KYC

Mer från ZignSec

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ZignSec och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera