I prospekt som ligger till grund för introduktionen annonserar Safello nya tjänster, däribland Safello Wallet, en kryptovalutaplånbok – denna samt andra tjänster i kombination med eventuella planer på utlandsexpansion kommer innebära nya regulatoriska krav för identifierings- och verifieringsprocesser på varje lokal marknad.
Som med varje ny teknik har regelverk saknats och har sedan tagits fram för att främja mer öppenhet för dem kommande MICA (Markets in Crypto-assets) regleringarna.
Detta har därmed lett till att myndigheter med ansvar att övervaka finansiella institutioner påskyndat regleringen vilket därmed ställer högre krav på den finansiella sektorn totalt sett.
Läs mer här om MICA-regleringarna.
Från start har Safello fokuserat starkt på regelefterlevnad, något som gjort att de i dag kan stoltsera med att erbjuda en helt AMLD5- och GDPR-kompatibel plattform.
– Samtidigt som vi vill ligga i framkant och erbjuda tjänster som gör det enkelt att både köpa och sälja kryptovaluta vill vi även leva upp till vårt namn och filosofi om att trygghet och regelefterlevnad går först. Det är en komplex balansgång där vi som bolag, lite unikt, valt ett konservativt tillvägagångssätt för att ligga i framkant, säger Frank Schuil, VD på Safello.
En stor anledning till att Safello har kunnat sammanfoga dessa icke-linjära identifierings- och verifieringsprocesser samt erbjuda en smidig onboarding för deras slutkunder stavas ZignSec.
– Safello har tagit sig an regelefterlevnad på ett beundransvärt sätt och insett att det kan vara en konkurrensfördel. De har varit väl medvetna om hur mycket arbete som ligger bakom, särskilt vilka höga och komplicerade krav som ställs på en teknisk integration gentemot BankID. Det var också en stor anledning till att de valde att bli kund hos under 2018 och sedan dess har vi kunnat finjustera och optimera deras processer för identifiering och verifiering, säger Timm Schneider, VD på ZignSec.
Bakom arbetet att få godkännande från FI implementerade Safello en rad olika processer och policys för att identifiera och kontrollera kunders ekonomiska avsikter. För att registrera sig på plattformen behöver nya kunder identifiera sig med hjälp av BankID och eller ID-handling tillsammans med ett sekundärt dokument. I samband med identifieringen verifieras också personen genom en slagning mot internationella PEP & sanktionslistor för att säkerställa att personen inte utgör en risk för finansiell brottslighet. Löpande pågår även monitorering och granskning av transaktioner då det kan finnas anledning till misstanke om penningtvätt.
ZignSec är ett svenskt regtech-bolag som aggregerar marknadens mest välkända och etablerade lösningar för identifiering, verifiering och regelefterlevnad. Med sin plattform ges deras kunder möjlighet till att välja och vraka bland lösningar för e-ID, scanning av fysiska ID-dokument, bankkonto-verifiering samt slagningar gentemot globala PEP- och sanktionslistor – via en och samma integration. I takt med att ZignSecs plattform vuxit har de blivit en allt mer naturlig partner till bolag i strängt reglerade branscher och företag med expansionsplaner eftersom de snabbt kan anpassa identifieringsprocesserna för onboarding och verifiering av transaktioner utifrån kommande regulatoriska krav och marknadsförutsättningar.
Läs mer om vilka tjänster som ZignSec erbjuder.
– Via ZignSec får vi en allt-i-ett-plattform som gör oss skalbara sett till både vårt erbjudande och potentiella marknader. Eftersom plattformen ständigt hålls uppdaterad och vi redan har en integration på plats känner vi oss väldigt trygga i att ha dem som en partner på den resa vi påbörjar med start i vår stundande börsnotering, avslutar Frank Schuil.