Annons
Innehåll från ZignSecAnnons

Nytt elektroniskt ID-system ställer krav på företag att göra om sina processer

De nordiska länderna är de mest digitaliserade inom EU. Men nu byter Danmark ut sin motsvarighet till BankID. Det ställer krav på företag att göra om sina processer.

– Ska ditt företag sälja till övriga nordiska länder måste ni kunna hantera deras egna e-legitimationer, något som inte är helt enkelt för ett enskilt företag, Johan Montelius Hedberg, Marketing Manager på RegTech-bolaget ZignSec.

Läs mer om hur du kan hantera identifieringskrav på olika marknader

Du använder det när du deklarerar, när du loggar in på banken och när du e-handlar. Ibland kan det vara svårt att tänka sig hur en vardag utan BankID skulle se ut. Enligt BankID:s egen statistik använde svenskarna den populära e-legitimationen hela sex miljarder gånger under 2021.

– Sverige är tillsammans med övriga nordiska länder de som har kommit allra längst när det gäller utveckling och användning av e-legitimationer, förklarar Johan Montelius Hedberg.

– Förra året blev länderna etta, tvåa, trea och femma på EU-kommissionens lista över mest digitaliserade EU-länder.

Trots att alla de här fyra länderna har minst en, ofta flera, välfungerande e-legitimationer betyder inte det att de går att använda över landgränserna. Något som ställer till det för svenska företag som vill expandera verksamheten till något av våra grannländer.

– För att någon ska kunna skaffa BankID krävs att personen har ett svenskt personnummer, och det innebär att så fort du vill erbjuda dina tjänster utanför Sveriges gränser måste du använda det landets system för online-identifiering.

– Det innebär att ett företag som vill expandera till Norge måste ha system som hanterar norska e-legitimationer. Vill man sälja i Finland behöver man finska och så vidare. Till slut blir alla dessa anslutningar som en gammal stereoapparat där man behövde hantera massvis med sladdar som bara skapar ett enda stort trassel.

Steget före säkerhetsmässigt

Ibland byts de här systemen dessutom ut, som nu i Danmark 2022. Istället för att fortsätta att utveckla den gamla e-legitimationen NemID har man bytt ut det mot ett nytt system kallat MitID.

– Danmark har valt att utveckla ett nytt elektroniskt ID-system för att ligga steget före säkerhetsmässigt och på så sätt kunna möta framtida digitala hot och utmaningar på ett sätt som inte hade varit möjligt med NemID.

Att landet nu byter e-legitimation innebär inte bara att medborgarna måste ladda ner en ny app, det innebär också att alla svenska företag som vill göra affärer med danskar, till exempel via e-handel, måste förändra sina system för att kunna hantera MitID. Något som kan skapa ännu mer trassel i sladdhärvan.

– Om man istället använder vårt system blir det som en plug-and-play-lösning. En sladd som löser alla behoven.

Allt via en och samma anslutning

ZignSec är ett svenskt bolag som jobbar med att hjälpa företag att automatisera och hantera identifieringskrav på olika marknader, inte bara i Norden eller Europa utan i hela världen. Det gör man genom en plattform där kunderna har tillgång till såväl svenskt BankID som danska MitID och flertalet andra verifieringsverktyg som används i olika länder över hela världen, allt via en och samma anslutning.

– Om ett företag till exempel finns på den svenska marknaden och vill expandera till den norska lägger man bara till det i plattformen, istället för att själv behöva göra research om vilka lösningar som finns och vad de kräver för integration.

Det innebär att företaget får en enda leverantör av online-identifiering, oavsett vilka marknader de vill verka på.

– Det gör det dels enklare att hantera de marknader där man redan finns, dels blir processen in på en ny marknad betydligt snabbare än om man skulle börja göra research och planera för integration själva. Det är plug-and-play.

Läs mer om hur du kan hantera identifieringskrav på olika marknader

Mer från ZignSec

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ZignSec och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera