Läs mer om hur du kan hantera identifieringskrav på olika marknader
Danmark, precis som övriga Norden, var tidigt med att testa olika digitala lösningar och ligger idag i den absoluta Europa-toppen när det gäller digitaliserade länder.
– Framförallt var Danmark bland de allra första länderna i Europa som skapade en nationell e-legitimation, kallad NemID, säger Jason Coombes.
– Samtidigt tog man ett helhetsgrepp och såg till att NemID kunde användas i hela samhället, på allt från vård till deklaration till e-handel. Det blev en del av vardagen.
Det i kombination med den väl utbyggda mobiltäckningen gör att EU-kommissionen nu listar Danmark som ledande i Europa när det gäller digitalisering, men nu har landet valt att göra en stor förändring. Istället för att fortsätta att utveckla NemID har man bytt ut det mot ett nytt system kallat MitID.
– Danmark har valt att utveckla ett nytt elektroniskt ID-system för att ligga steget före säkerhetsmässigt och på så sätt kunna möta framtida digitala hot och utmaningar på ett sätt som inte hade varit möjligt med NemID.
Kräver certifierat ombud
Att landet nu byter e-legitimation innebär inte bara att medborgarna måste ladda ner en ny app, det innebär också att alla svenska företag som vill göra affärer med danskar, till exempel via e-handel, måste förändra sina system för att kunna hantera MitID som ersätter NemID. Men det räcker inte.
– För att få använda MitID måste företagen dessutom av säkerhetsskäl gå via en så kallad MitID-mäklare, ett slags ombud som uppfyller hårda certifieringskrav.
I dagsläget finns elva certifierade MitID-ombud. Ett av dem är ZignSec, ett svenskt bolag som jobbar med att hjälpa företag att automatisera och hantera identifieringskrav på olika marknader, inte bara i Norden eller Europa utan i hela världen.
En anslutning för samtliga digitala ID-lösningar
Ett av de företag som har tagit hjälp av ZignSec är Videoslots. Genom att ansluta till ZignSecs plattform har de tillgång till såväl svenskt BankID som danska MitID och flertalet andra eID-lösningar via en och samma anslutning. Denna anslutning ger även spelbolaget tillgång till en omfattande uppsättning av regulatoriskt följsamma mjukvarulösningar för digital identitetsverifiering och kundkännedom.
– Vår digitala nutid skapar möjligheter för företag att snabbt expandera utomlands, den stora utmaningen är att uppfylla regulatoriska krav på kundkännedom i flera jurisdiktioner. Det är inför sådana utmaningar vår aggregeringsmodell och globala täckning är en stor tillgång för våra kunder, summerar Jason Coombes.
Läs mer om hur du kan hantera identifieringskrav på olika marknader