ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Wellspect

Wellspect vill göra verklig skillnad för både användare och samhälle

  • Anna Malmborg, Åsa Westling och Per Andersin.

Innovativ utveckling och kontinensvård som gör skillnad för brukarna – Wellspects produkter ska vara säkra, funktionella och användarvänliga och ha minimal påverkan på klimat och miljö. På huvudkontoret i Mölndal bedriver man ett aktivt forskningsarbete för att kontinuerligt förbättra och utveckla sina lösningar, med ett tydligt hållbarhetsfokus.

Healthcare-företaget Wellspect har alltid haft ett stort engagemang för innovativ utveckling av kontinensprodukter som urinkatetrar och nu även tarmirrigeringssystem, med målet att underlätta vardagen för alla de människor runt om i världen som kämpar med blås- och tarmproblem.

Produktutvecklingen sker i nära samverkan med brukarna och sjukvårdspersonal för att förstå vilka behov som finns, vilka utmaningar brukarna möter och hur produkterna används.

En av de produktutvecklare som arbetar med att ta fram nya produktlösningar för Wellspect är Per Andersin, R&D Engineer. Per har under flera år ägnat sig åt den senaste innovationen, LoFric Elle.

- Utvecklingen av en ny produkt är en process där produkten utvärderas kontinuerligt. När vi har gångbara prototyper demonstrerar vi dem för vårdpersonal och brukare för att säkerställa användbarhet och att produkten levererar "en verklig skillnad".

Tilldelades iF Design Award

Det var under dessa möten som prototyper med en förpackning som kunde användas som handtag rönte ett särskilt stort intresse. Wellspect tog fasta på detta och tog fram ett funktionellt alternativ med en tilltalande design. Handtaget tillförde något nytt som visade sig göra verklig skillnad.

LoFric Elle är designad för ett nytt sätt att kateterisera sig, som både är enkelt att lära sig men även att lära ut. Kateterns L-formade handtag möjliggör en mer hygienisk kateterisering, ger en bättre räckvidd och bidrar till ökad personlig integritet. Dessutom utökas valmöjligheterna när det gäller olika handgrepp, vilket i sin tur bidrar till att fler kvinnor får bättre kontroll och själva kan utföra sin kateterisering.

- Katetern behövde vara både funktionell och estetiskt diskret. LoFric Elle ser ut som en penna och har en funktionell design som gör den smidig att hålla i och hantera. Det är en kreativ och nytänkande lösning, något vi fick bekräftat då vi tilldelades iF Design Award. Det var ett fantastiskt erkännande som vi är väldigt stolta över, säger Per.

"Fler ska kunna leva det liv de vill"

För Anna Malmborg, Head of Enterology Platform, är det enterologi, sjukdomar i mag- och tarmkanalen, som ligger henne varmast om hjärtat. Hon betonar att det är en större grupp än vad många tror som har problem med kronisk förstoppning eller avföringsläckage.

- Dessa människor blir otroligt begränsade och lever med en konstant oro som gör att de ofta inte vågar lämna hemmet. Vi vill att fler ska kunna leva det liv som de vill – det är utgångspunkten i allt vi gör och därför driver vi innovation inom enterologiområdet.

Navina Smart – ett unikt irrigeringshjälpmedel

Wellspects senaste lansering inom området är irrigeringshjälpmedlet Navina Smart – den första och enda digitala produkten som möjliggör personliga inställningar och en app för uppföljning.

- Utifrån användarens unika inställningar sker irrigationen exakt likadant varje gång. I kombination med Navina Smart app kan både brukare och vårdpersonal följa upp och utvärdera hur det går och identifiera eventuella mönster i användandet, berättar Anna.

Den personliga datan ägs helt av brukaren. I Navina Smart Data finns all data – nu anonymiserad – tillgänglig. Navina Smart Data är en molnlösning där vårdpersonal genom inloggning kan studera irrigationsdata, trender och attityder över tid, filtrera på t ex diagnoser och åldersgrupper.

- Navina Smart gör, tack vare sin design med personliga inställningar, det möjligt för fler människor att få tillgång till terapin och en chans att få en fungerande toalettrutin.

Hållbarhet står i fokus

Åsa Westling, Senior R&D Scientist, berättar att utvecklingsarbetet inom Wellspect sker tvärfunktionellt och att alla initiativ planeras på lång sikt. Det medför att Wellspect har ett tydligt miljöfokus inom såväl utvecklings- och tillverkningsprocessen som inom forskning, inköp och logistik.

– Hållbarheten finns med redan på idéstadiet. Vi gör livscykelanalyser där vi tar hänsyn till miljöaspekter och klimatpåverkan hela vägen från utvinning av råmaterial till produktion, transport, användning och till sist förbränning eller återvinning. Det ger oss en värdefull helhetsbild. "Vi vill inspirera fler till att göra livscykelanalyser så att sjukvården ska kunna jämföra produkter och ha möjlighet att göra miljömässigt bra val – förutom säkra och användarvänliga produkter"

Exempel på Wellspects miljömedvetenhet inkluderar att företaget sedan länge nyttjar grön el, att metoder utvecklas för att minska vattenförbrukningen, att tillverkningen sker med minimalt materialspill, användning av så miljövänliga material som möjligt samt att förpackningarna i största möjliga mån ska kunna återvinnas.

Skapar mervärde för samhället

Wellspect deltar även i forskningssamarbeten med bland annat Chalmers, exempelvis med fokus på funktionella plastmaterial från trä och cellulosa samt inom cirkulär ekonomi. Åsa betonar att det är ett långsiktigt arbete, men att det skapar ett mervärde inte bara för Wellspect, utan också för samhället i stort.

- För oss är det väldigt tillfredsställande att arbeta med produkter som hjälper andra, som underlättar människors vardag och bidrar till ökad livskvalitet. Vi har en stark passion för att göra skillnad – en verklig skillnad – för våra användare, kunder och samhället, avslutar hon.

Fakta Wellspect
Huvudkontor: Mölndal
(Är en del av Dentsply Sirona, världens största tillverkare av tandvårdsprodukter och -lösningar och är noterade på NASDAQ under symbolen XRAY.)
Produkter: Innovativa lösningar för kontinensvård (för hantering av blåsa och tarm)
Antal anställda: ca 1 100
Produktion: i Mölndal och i Kazan, Turkiet
Produkterna säljs i fler än 30 länder (i alla världsdelar)
För mer information: www.wellspect.com, LinkedIn, Facebook

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wellspect och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer