Volvo XC40 är den överlägset populäraste bilen i Sverige med över 5 000 nyregistrerade bilar i år. Det visar statistik från branschorganisationen BilSweden. Samtidigt ökar försäljningen av helelektriska Volvo XC40 Recharge. Det gäller också Volvos andra elbil C40 Recharge, som klättrar på topplistan.
– Vi har varit det bäst säljande bilmärket i Sverige i snart 65 år nu. Självklart är vår ambition att även bli störst bland elbilarna, säger Patric Holm.

Ökad produktion möter efterfrågan
Elbilarna Volvo XC40 och C40 byggs båda i Volvo Cars fabrik i Gent, Belgien. Där ställer man nu om produktionen för att öka andelen elbilar.
– Precis som alla andra biltillverkare har vi haft störningar i produktionen och inte alltid kunnat möta efterfrågan. Men nu ställer vi om för att öka andelen helt elektriska bilar, säger Patric Holm.
C40 med unik design
Volvo C40 Recharge finns bara som elbil och har med sin unika design en mycket tydlig karaktär. Det är en bil som sticker ut mer från mängden än en XC40. En bil som nu börjar hitta sin kundgrupp.
– Ja, vi märker tydligt att C40 Recharge är bilen för den som vill synas lite extra. En crossover som har både SUVens höjd, bekväma insteg och lättkördhet, i kombination med designen hos en klassisk coupé, säger Patric Holm.

Samarbete med Google
Volvos båda elbilar har ett infotainmentsystem baserat på Android Automotive OS, utvecklat tillsammans med Google, som automatiskt uppdateras på samma sätt som en smartphone.
– Här sköter du flera funktioner enkelt med röststyrning. Fråga om nästa matställe, ändra temperaturen eller planera om din rutt säger David de Val, tidigare produktchef för Volvo C40 Recharge och fortsätter:
– Vi är bäst på att bygga bilar, Google är bäst på smarta och interaktiva lösningar. När våra bilar alltmer blir en del av våra digitala kretslopp – skapar vi tillsammans förutsättningar för funktioner om inte åldras utan löpande uppdateras digitalt.