1515
Annons
Innehåll från Volvo CarsAnnons

Stenskott i vindrutan – så viktigt är det att det fixas på rätt sätt

En vindruta är mer än bara skydd mot väder och vind. 

Den är en viktig säkerhetsdetalj och en förutsättning för att många av bilens system ska fungera.

Här berättar Victor Tornberg, personlig servicetekniker på Volvo Car Lundby, om vad du bör tänka på.

Lär dig mer om din vindruta – så får du hjälp av experter 

Vad är egentligen ett stenskott?

– Stenskott uppstår när grus eller småsten träffar vindrutan på din bil och det blir sprickbildning i det yttre lagret av rutan. Det leder ofta till missfärgning eller en spricka. En vindruta består av laminerat glas, vilket innebär två lager glas med plastfilm mellan – för att rutan inte ska splittras vid en olycka. Vid ett stenskott har det blivit en spricka i det yttre lagret.

Går det alltid att laga ett stenskott?

– Inte om stenskottet befinner sig nära bilens A-stolpar, då vindrutan har en bärande funktion. Tänk på att en spräckt ruta kan resultera i en försvagad kaross. Vi lagar inte heller stenskottet om det sitter i förarens synfält eftersom man ibland efter en lagning kan se en svag brytning vid solnedgång. 

Vad gör jag om jag får ett stenskott?

– Stenskottet kan leda till att hela rutan spricker – se därför till att åtgärda det så fort som möjligt. Temperaturväxlingar kan göra att sprickbildningen går snabbare. Om du inte har tid att laga rutan direkt kan du sätta på ett stenskottsplåster som skyddar mot att smuts och fukt tränger in i sprickan. Stenskottsplåster finns kostnadsfritt hos din Volvohandlare.

Hur funkar själva lagningsprocessen?

– Vi suger ut luften som letat sig in i sprickan med en vakuumpump. Sen fyller vi hålrummet med en genomskinlig lagningsvätska, så kallat resin, och härdar med UV-lampa. Vid härdningen skapas styrka och synbarhet. Är stenskottet större än en gammaldags femkrona så lagar vi inte, utan byter ut rutan. 

Varför ska jag laga på Volvo?

– Vi använder alltid certifierade Volvo Originaldelar och gör först en kvalificerad bedömning om det går att laga stenskottet. Om din vindruta behöver bytas, tänk på att det är ett avancerat och viktigt ingrepp. Flera sensorer och andra komponenter kan behöva kalibreras efter ett vindrutebyte – för att funktioner som autobroms, trötthetsvarnare och aktiv körfältsvarnare ska fungera. Att byta vindruta på rätt sätt är avgörande för din bils säkerhet.

Lär dig mer om din vindruta – så får du hjälp av experter

 

Mer från Volvo Cars

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Volvo Cars och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera