1515
Innehåll från Volvo CarsAnnons

Så kör du säkrare i mörkret

Dålig syn och trötthet. Det är de två största riskerna vid mörkerkörning.

Nu kommer ny teknik med bättre ljus och smartare säkerhetssystem som ska hjälpa förare att hantera utmaningen.

Fler tips om mörkerkörning 

Synen försämras med åldern och det är viktigt att regelbundet kontrollera sin syn. Men även kontrast- och mörkerseendet samt förmågan att snabbt återställa synen efter en bländning blir sämre. Ett sätt att möta detta är med bättre ljus.  

Mikael Ljung Aust är beteendevetare och Driver Behavior Specialist på Volvo Cars. 

– Man skulle kunna kalla det en tyst revolution, det som hänt med bilarnas lampor på kort tid. Vi har gått från en enda glödlampa till massor av led-källor med sammanlagt mycket större lyskraft. Självklart bidrar det till en större trafiksäkerhet, säger han. 

Trötthet största faran

Dålig syn är ett problem, men trötthet är största faran. I cirka 20 procent av alla trafikolyckor är trötthet en bidragande orsak, enligt studier av Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI.

Men varför väljer man inte att stanna bilen när man blir trött? Det finns flera orsaker. För det första är det svårt att resonera med en person som är trött. Självinsikt är en annan utmaning. Tiden är också en aspekt. När man nästan är hemma blir tröskeln för att planera om sin resa hög. 

– Vi har experimenterat en del med annat än uppmaningar och pekpinnar vid trötthet och är just nu inne på någon form av belöningssystem, säger Mikael. Om man stannar skulle man kunna få en överraskning, någon form av present eller fördel. Ett sådant erbjudande skulle trigga både nyfikenheten och den positiva känslan som många känner när de får något gratis, säger Mikael Ljung Aust. 

Sunt förnuft är viktigt

Det går att stötta synen, koncentrationen och reaktionsförmågan med hjälp av modern teknik. Det som återstår är människans förnuft – som visat sig svårare att rå på. 

För en del förare är körstilen en identitet och ett uttryck för en personlighet. I en studie av Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, uppger särskilt unga män i åldern 20 till 24 år att de somnat eller nästan somnat medan de kört bil. Gruppen beskrivs som mer impulsiv än andra förargrupper, samtidigt som de saknar insikt om sina begränsningar. Att erkänna att man är trött är ett tecken på svaghet, vilket går på tvärs med självbilden.

Läs mer om Volvos säkerhetsarbete  

 

Mer från Volvo Cars

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Volvo Cars och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?