Kraften där den behövs
Ända sedan elektroniken tog över bilarna har olika typer av optimeringar varit ett populärt tillägg för många kunder. Ofta har det handlat om att öka toppeffekten, det vill säga fler hästkrafter. Men Polestar Engineered Optimering fungerar annorlunda.
– Med dagens automatväxlade bilar så spelar toppeffekten, alltså då motorn går på sitt maximala varvtal, inte så stor roll. Betydligt viktigare är kraften i mellanregistret, där det mesta av körningen sker. Det är också här som vår optimering har sitt fokus och vid till exempel en omkörning så kommer effekten direkt vilket ger dig snabb och säker acceleration, säger Niklas Byvik.

Passar för aktiv körning
Optimeringen påverkar inte bara motorns karaktär. Utvecklarna på Polestar har dessutom fokuserat på att ge bilen en mer dynamisk karaktär. Vid körning på kurviga vägar aktiveras”gear hold” som innebär att bilen alltid ligger kvar i samma växel genom hela kurvan för att öka stabiliteten ytterligare.
– Växlingarna vid acceleration går snabbare och gasresponsen är mer direkt. För de bilar som har fyrhjulsdrift låter vi även mer effekt gå till bakhjulen. Allt detta är egenskaper vi vet uppskattas av förare som tycker om aktiv bilkörning, men som den vanliga volvokunden inte alltid eftersträvar, säger Niklas Byvik.

Bättre som dragbil
– Det finns ovanligt många bilägare i Sverige som kör med släp. Speciellt alla som semestrar med husvagn och hästägarna med sina transporter. Detta är tunga släp som ställer höga krav på dragbilens kapacitet. Med Polestar Engineered optimering ökar vi som vi sagt kraften i mellanregistret, vilket passar perfekt för körning med släp, säger Niklas Byvik.
Påverkar inte bränsleförbrukningen
Polestar Engineered Optimering är tillgänglig för ett stort antal Volvomodeller med förbränningsmotorer, men också för laddhybrider. Den som optimerar sin bil behåller dessutom samma serviceintervall, bränsleförbrukning och originalgarantier som innan.