1515
Annons
Innehåll från Volvo CarsAnnons

Fyra vanliga myter om elbilar

Läs mer om våra elbilar här

 

Dyra, tråkiga och krångliga? Nej, många av myterna om elbilar är felaktiga. Och nu när priserna på bensin och diesel skenar är det dags att slå hål på dem en gång för alla.

Myt 1: Elbilar är för dyra att köpa

Ny teknologi är ofta dyrare i början och elbilsmarknaden följer samma mönster. Men med ett allt större utbud av modeller är lägre instegspriser och fler förmånliga prenumerationserbjudanden att vänta. Ett exempel är Volvo som erbjuder en prisvärd version av helt elektriska Volvo XC40 med ett instegspris på 5 690 kronor/månad. Även Volvo C40 Recharge erbjuds i en framhjulsdriven version som börjar på 5 890 kr/månad.

Glöm inte att räkna på totalkostnaden. Inköpspriset är bara en del. Jämför man en helt elektrisk Volvo XC40 Recharge med mildhybridversionen XC40 B3 ser man att elbilen, trots ett högre inköpspris, är billigare att äga under en treårsperiod.

Myt 2: Det är krångligt att snabbladda

Det stämmer att det har varit – och till viss del fortfarande kan vara – snårigt att snabbladda. Olika leverantörer erbjuder egna appar som kräver att du knappar in dina kortuppgifter flera gånger. Alla som köper en elbil från Volvo erbjuds medlemskap i Plugsurfing som gör att man kan snabbladda hos de flesta stora leverantörer med ett och samma kort. All laddning samlas på en faktura. Läs mer i ”Så snabbladdar du enkelt din elbil från Volvo”.

I Volvos helt elektriska modeller XC40 Recharge och C40 Recharge hjälper det integrerade Google-systemet dig att hitta snabbladdare längs din rutt. När du lägger till laddstationer i bilens navigation förvärmer bilen även batteriet, så att det bättre tar emot laddningen vid stationen. Glöm inte att snabbladdning ofta står för en mycket liten del av den totala laddningen. Majoriteten av laddningen görs hemma, på jobbet eller vid mataffären. 

 

I Volvos elbilar är Google integrerat och hjälper dig att enkelt planera in passande laddstopp längs resvägen.
I Volvos elbilar är Google integrerat och hjälper dig att enkelt planera in passande laddstopp längs resvägen.

 

Myt 3: Jag måste köra jätteförsiktigt för att elen ska räcka

Många blir snabbt medvetna om elförbrukningen på sin elbil. I Volvos elbilar går det att enkelt följa elförbrukningen i realtid genom funktionen Räckviddsassistent samt ha koll på hur mycket hastighet, klimatreglering och körstil påverkar räckvidden. I vardagen, när du inte kör mer än några mil per dag, lär du knappast behöva oroa dig över att köra överdrivet ekonomiskt. Det blir snabbt till en vana att plugga in bilen i laddboxen på huset eller i laddstolpen på parkeringsplatsen, vilket innebär att du startar merparten av dina turer med fulladdad bil. Med så kallad ”enpedalskörning” är det även lätt att anamma en behaglig och mjuk körstil – som på samma gång är ekonomisk.

Myt 4: Det är dyrt att köra elbil

I de flesta fall är det billigare att köra elbil i och med att elbilsägare i regel oftast laddar bilen hemma, på jobbet eller vid mataffären. Även om elpriser varierat mellan olika delar av Sverige, är det inte ovanligt att priset per mil vid hemmaladdning ligger mellan 2–3 kronor. Vid längre körsträckor kan du använda dig av en snabbladdare. Priserna hos snabbladdningsstationer är högre än vid hemmaladdning, men kostnaden är betydligt lägre än att tanka bilen med bensin eller diesel. Vill du veta mer om hur mycket billigare det är att köra elbil, läs gärna Mobility Swedens Elprisanalys från tidigare i år.

9 tips inför sommarens resor med elbil 

 

Mer från Volvo Cars

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Volvo Cars och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera