Annons
Innehåll från Volvo CarsAnnons

Experten: Det ska du tänka på när du köper vinterdäck

Nu är det säsong för vinterdäck.

Och det finns mycket att tänka på för att köra så säkert som möjligt i vinter.

Volvo Cars däckutvecklingsingenjör, Emmet Glynn, reder ut begreppen.

Läs mer om Volvos säkerhetsarbete 

Från den 1 december till den 31 mars är det lag på att ha vinterdäck i Sverige, om vinterväglag råder på platsen. Om du ska ha dubbdäck eller dubbfria, så kallade friktionsdäck, avgör du däremot själv. Volvo Cars däckutvecklingsingenjör, Emmet Glynn, reder ut begreppen. 

Vilka typer av vinterdäck finns det?

– Nordiskt friktionsdäck är ett odubbat däck anpassat för Norden. Det har en mjuk gummiblandning som fungerar bäst i kalla temperaturer. Europeiskt friktionsdäck passar bättre för Centraleuropa där det är ett mer fuktigt klimat och inte så mycket vinter. Och så har vi dubbdäck som presterar bäst på snö och is. Om du bor på en plats där det sällan är snö och is rekommenderas nordiska friktionsdäck. Kör du på snö och istäckta vägar så behövs oftast dubbdäck. Dubbdäck på snö sliter varken på vägen eller dubbarna.

Hur länge håller däcken?

– Bor man i stan och kör i stadsmiljö och accelererar och bromsar mycket så slits däcken snabbare än för någon som bor norrut och kör på istäckta vägar. Jag rekommenderar att man kontrollerar mönsterdjupet i slutet av säsongen, så vet man om man behöver köpa nya däck till nästa säsong.

Kan jag använda gamla däck om mönsterdjupet fortfarande är bra?

– Däck mognar och gummiblandningen ändras med tiden. Om dina däck fortfarande har lagligt mönsterdjup, men är äldre än 6–7 år, rekommenderar vi att man pratar med sin Volvoåterförsäljare för att se om det är dags att byta.

Varför slits mina däck ojämnt?

– Den kan bero på din körstil eller på själva bilen. Om man har en framhjulsdriven Volvo XC40 så är det troligt att framdäcken slits fortare än bakdäcken. Då kan man rotera däcken nästa säsong, bakhjulen på framaxeln och vice versa, men det beror på om din bil har samma däckdimensioner bak och fram. Du kan även påverka slitaget genom att ”köra snällt”. Och har du ett ojämnt slitage på insida och utsida kan du behöva kontrollera hjulinställningen. Kontakta din Volvoverkstad.

Ska jag ha andra däck till min elbil?

– Elbilar är i regel tyngre och däcken anpassas efter bilens vikt. Det är viktigt att däcket inte viker sig och har tillräcklig styvhet för att klara bilens vikt när man svänger eller lastar tungt. Skillnaden är inte jättestor, men däck till elbilar är något förstärkta. Dessutom har elbilar mycket vridmoment och kraft – vilket anpassas med bredare däck eller däck med ännu bättre fäste.

Vad skiljer ett bra däck från ett dåligt?

– Ett bra däck kommunicerar med dig, genom bilen, så du har koll på vad som händer när du kör. Du känner det i ratten, i kroppen – att bilen är med dig. 

Eldriven SUV med ny säkerhetsteknik 

Fotnot: Rechargedäck är en ny typ av däck som levereras på alla modeller i Volvo Cars Recharge-modellprogram i centrala och norra Europa.

Recharge-däcken är mer mångsidiga och presterar sammantaget bättre över hela året i de flesta svenska förhållanden. Men för körning på snö och is rekommenderar vi alltid ett vinterdäck.

 

Mer från Volvo Cars

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Volvo Cars och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera