1515
Innehåll från Volvo CarsAnnons

Då är elbilen bästa tjänstebilen

Bilindustrin går allt mer mot elektrifierade fordon och en majoritet av alla nya tjänstebilar i Sverige har någon form av elektrifiering. 

Vanligast är laddhybrider – även om rena elbilar nu kommer på bred front. Utvecklingen går snabbt och för många företag och tjänstebilsförare är elbilen den miljömässigt och ekonomiskt mest fördelaktiga.

Rätt bil och rätt finansiering – här finns lösningen för ditt företag 

Många bilister känner sig osäkra inför övergången till elbil. Vanliga frågetecken är laddningsmöjligheter och räckvidd. Samtidigt visar en brittisk opinionsundersökning från Zap-Map att 91 procent av elbilsägarna var nöjda med bytet och absolut inte kunde tänka sig att gå tillbaka till en bil med förbränningsmotor. 

Ren batteridrift

En elbil körs endast på el och har ingen förbränningsmotor. Därför släpper elbilen ut noll gram koldioxid under körning. Med den elmix vi har i Sverige så är det totala koldioxidavtrycket mycket lågt. Elbilen har en eller flera elmotorer som drivs av ett laddbart batteri. De flesta modeller på den svenska marknaden har en räckvidd på cirka 25–60 mil, och här går utvecklingen mot allt längre räckvidder.

Attraktiv totalekonomi

Det högre inköpspriset för en elbil uppvägs av andra fördelar. Bonusen är 70 000 kr, skatten låga 360 kr/år och förmånsvärdet reduceras ner till motsvarande bilmodell utan miljöteknik. Elkostnaden är avsevärt lägre än att tanka bensin eller diesel. Volvo XC40 elbil drar 2,4 kWh per mil vilket ger en kostnad på cirka 5 kr/mil. Bensindrivna XC40 B5 AWD har en bensinförbrukning på 0,77 l/mil och kostar då cirka 11 kr/mil, alltså mer än dubbelt jämfört med elbilen. Ett annat plus för elbilen är att servicebehovet – och därmed kostnaderna – är lägre.

Ladda hemma eller på jobbet

Den kanske viktigaste förutsättningen för ett smidigt liv med elbil är att kunna ladda hemma eller på jobbet. Alltså då bilen står parkerad under flera timmar och kan ta emot laddning. För att ladda smidigt och säkert hemma behövs en laddbox. Sedan årsskiftet gäller nya regler där den som installerar privat får göra ett avdrag motsvarande ROT för arbete och material. Att företaget bekostar installationen är därför inte att rekommendera, eftersom föraren då förmånsbeskattas för detta.

Elbil på långresa

Det finns ofta möjlighet att snabbladda elbilar på vanliga tankstationer. I de flesta fall räcker det med en halvtimmas laddning för att komma upp i 90 procent laddning, vilket är det som rekommenderas. Antalet stationer växer i rasande takt och betallösningarna utvecklas lika fort. Detta gör att även långresor med elbil går att göra snabbt och smidigt.

Upptäck helelektriska Volvo XC40  

 

Mer från Volvo Cars

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Volvo Cars och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?