Annons
Innehåll från VolkswagenAnnons

Prisregn över nya Folkabussen

Med mycket charm och nostalgi har den nya Folkabussen snabbt blivit en stor favorit.

Volkswagen ID. Buzz är elbilen som radat upp priser och utmärkelser efter varandra – vad sägs om ”Årets Elbil”, ”Årets Bil enligt läsarna” och ”Stora Bilpriset 2023”.

Testad och hyllad: ”Ren glädje!”. Läs mer om VW ID.Buzz. 

Folkabussen (T1) lanserades i början av 1950-talet och blev snabbt populär bland både privatpersoner och företag. Den lilla luftkylda motorn på 25 hästkrafter gnatade glatt på i ur och skur med leveranser av TV-apparater, färskt bröd och byggmaterial i en ekonomiskt blomstrande epok. 1968 lanserades en ny generation (T2), som behöll samma runda front med ett stort VW-märke mitt på. Vid det här laget var bilmodellen redan en ikon, älskad av allt från hårt arbetande småföretagare till frihetskämpande hippies.

Nu har en helt ny eldriven generation av den klassiska modellen lanserats, både som personbil och skåpbil. Släktskapet med ur-folkabussen går igenom i mer än bara designen – ID. Buzz har nämligen sin motor bak och drivning på bakhjulen, precis som de första tre generationerna av Folkabussen. Men det är också en bil för en ny tid – eldriven, uppkopplad, säker och klimatneutralt producerad.

Ett bevis på att nya ID. Buzz och ID. Buzz Cargo är mer än bara nostalgisk design, är alla priser som bilarna har fått mottaga – både från motorjournalister och från den bredare massan.

Den fick utmärkelsen ”Stora Bilpriset 2023” av biltidningen Teknikens Värld med motiveringen:

”På en marknad fullspäckad av generiskt designade elbilar sticker ID. Buzz ut. Att den är något mer än ”bara” en bil syns direkt, och att priset är högt kompenseras av dess användbarhet. Fäll baksätet och lasta vad du vill, men helst surfbrädor. ID. Buzz är den första riktigt bra helt eldrivna bilen för den stora familjen – och den är det med stil!” 

Just paketeringen och användarvänligheten är något som många hyllar när det kommer till VW ID. Buzz, och enligt Teknikens Värld – som testat bilar sedan 1948 och delat ut ”Stora Bilpriset” sedan 2009 – har det aldrig varit så enkelt att utse en vinnare som i år.

En annan tidning som prisat nya VW ID. Buzz, som du kan köra helt koldioxidfritt och klimatmedvetet upp till 422 kilometer (enligt WLTP), är tidningen Elbilen som utsåg ID. Buzz till ”Årets Elbil 2022”. Motiveringen där var också den självklar:

”Med en räckvidd och snabbladdning som gör långkörningen behaglig överträffar ID. Buzz all konkurrens och fyller ett hål i marknaden för eldrivna minibussar och transportbilar. Den har köregenskaper som en personbil – smidig att manövrera både i stan och på långresan – med gott om plats för allt och alla, och erbjuder dessutom högklassig komfort. Med ID.-bilarnas klassledande matrix-strålkastare och utmärkta förarstödssystem behöver den som vill köra folkabuss idag inte heller kompromissa med säkerheten. Alla dessa egenskaper kombinerade i en och samma bil gör att Volkswagen ID. Buzz tilldelas priset som Årets Elbil 2022.”

Även läsarna av motortidningar har fått säga sitt och hos tidningen Auto Motor och Sport fick VW ID. Buzz priset ”Årets Bil hos läsarna”.

”Med former som gör en glad och utrymmen som räcker för en riktigt stor familj samt beprövad elbilsteknik är VW ID. Buzz tveklöst Årets Bil enligt läsarna.”, löd motiveringen från dem.

Och att bilen, som är Europas första minibuss som utvecklats från grunden som elbil på Volkswagens MEB-plattform, kommer med generösa utrymmen är tydligt. ID. Buzz rymmer en stor familj på fem personer med en ställbar soffa bak och har ett bagageutrymme på hela 1 121 liter.

Dessutom väntas både 6-sitsiga och 7-sitsiga varianter av VW ID. Buzz att komma inom kort.

Även skåpbilsversionen, ID.Buzz Cargo, har prisats som årets lätta transportbil och fick ta emot priset International Van of the Year 2023 (IVOTY) i höstas. Redan innan den första bilen hade levererats till någon kund kunde juryn utse sin vinnare.

Priset röstades fram av en jury bestående av 34 internationella motorjournalister för lätta transportbilar.

– Det är inte så ofta som ett helt nytt transportbilskoncept presenteras som skapar en liknande uppståndelse. Grattis till Volkswagen Transportbilars utvecklingsteam för att ha tagit fram ett sådant unikt fordon, berättade IVOTY-ordföranden Jarlath Sweeney.

Att ID. Buzz Cargo är efterlängtad för alla företag som vill ställa om till elbilar blir tydligt när vi besöker Nordelektro i Skellefteå. Där har man redan beställt 40 stycken.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Volkswagen och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera