1515
Innehåll från Visma SpcsAnnons

Glömt deklarera? Förläng företagets deadline så här

Den 3 maj ska deklarationen vara inne. Men för dig med enskild firma som är sent ute finns en räddningsplanka. Här är tipsen som kan förlänga din deadline till 1 juni – eller kanske längre än så.

Allt du behöver veta om deklarationen  

Alla kan glömma, inte minst företagare med tusen saker att hålla reda på. Den som planerar bra och sköter bokföringen löpande under året har förstås större möjligheter att ha allt på plats, men det kan ändå vara svårt att hinna skicka in deklarationen i tid.

Därför finns möjligheten att begära uppskov. Du ansöker om detta senast 3 maj och kan då få uppskov till 1 juni. Förutsättningen är att du ansöker via Mina Sidor och med e-legitimation. Annars är det senast tio dagar före 3 maj som gäller.

Du kan få ännu längre frist 

Det går att få ännu längre tid på sig om man kan presentera ”särskilda skäl” som Skatteverket godkänner. För att det ens ska bli aktuellt att överväga krävs att du lämnar in din ansökan minst två veckor före 3 maj, detta gäller oavsett om du skickar in den via blankett eller digitalt. Skatteverket har nämligen en handläggningstid på cirka två veckor och din ansökan måste vara färdigbehandlad 3 maj.

Exempel på särskilda skäl är längre resor, arbete på annan ort, att du inte får in underlag som behövs i rätt tid eller att du fått betalningsproblem som en direkt konsekvens av coronaviruset. 

Kan aktiebolag/handelsbolag skjuta upp deklarationen?

Nej. Det går att söka uppskov, men då måste ”synnerliga skäl” finnas, vilket i praktiken gör de som beviljas i Sverige till sällsynta undantagsfall.

Ny deadline – vad händer nu?

När din deadline för deklarationen är förlängd till 1 juni (om du inte hade särskilda skäl och fått ännu längre uppskov) kan du helt enkelt slutföra arbetet och skicka in, eller be en expert hjälpa dig.

– Ta vara på den extra tiden genom att se över dina rutiner för att undvika att samma sak sker nästa år. Ett digitalt bokföringsprogram som exempelvis Visma eEkonomi ger den överblick och de påminnelser som krävs för att hinna klart i tid, säger Jan-Åke Jernhem, skatteexpert vid Visma Spcs.

Jan-Åke Jernhe är skatteexpert vid Visma Spcs.
Jan-Åke Jernhe är skatteexpert vid Visma Spcs.

Nu får du även tid att gå igenom deklarationen ordentligt och göra val som gynnar företagets ekonomi. Här är några saker att ha koll på:

Se över tillfälliga coronarelaterade skatteregler

Som företagare finns en rad möjligheter att få stöd för verksamhetsstörningar orsakade av coronaviruset. Om du drabbats ekonomiskt kan du bland annat ansöka om tillfälligt anstånd med betalning av arbetsgivaravgifter, avdragen skatt och moms. Betalningen kan även skjutas upp i ett år, räknat från beslutsdatumet.

Slipp förseningsavgift

Avgiften för en sen deklaration är 650 kronor för enskilda firmor.

Skippa månatlig momsredovisning

Det här hjälper dig inte nu, men väl till framtida deklarationer. Om du har en enskild firma och låg omsättning är det smart att momsredovisa årligen istället för varje månad. Det underlättar bokföringen och gör den årliga deklarationen betydligt enklare.

”Viktigt hinna före Skatteverket”

Även om räddningen finns i form av uppskov så är det förstås bäst att följa deadlines. Allt behöver inte vara exakt rätt vid inlämningen – du har möjlighet att göra korrigeringar om fel upptäcks, men då måste en helt ny deklaration göras och skickas in.

– Det är viktigt att upptäcka fel innan Skatteverket gör det. Om du hinner först och meddelar Skatteverket, behöver du bara betala in den korrekta skatten. Men är det Skatteverket som upptäcker felet kan du behöva betala en extra avgift i form av ett skattetillägg om du undanhållit skatt – till exempel gjort avdrag du inte har rätt till. Skattetillägget är vanligen 20-40 procent av den skatt som undanhållits, förklarar skatteexperten Jan-Åke Jernhem.

Gör deklarationen själv – direkt från deklarationsprogrammet Visma eEkonomi  

Viktiga datum för uppskjuten deklaration

Anstånd t.o.m. 1 juni

Ansök via Mina sidor hos Skatteverket, senast 3 maj. Korttidsanstånd får du direkt när du har gjort ansökan.

Anstånd längre tid

Om du inte kan ansöka via Mina Sidor eller behöver längre anstånd än till 1 juni, använd blankett SKV 2600 hos Skatteverket. Ansök skriftligt och i god tid. Du måste ha ett beslut innan den 3 maj och Skatteverket har cirka två veckors handläggningstid.

Anstånd som redovisningsbyrå t.o.m. 15 juni

Senast 3 maj 2021 måste ansökan om byråanstånd lämnas in till Skatteverket.

Tips: Bokför digitalt – enklare och tryggare

Med ett bokföringsprogram som Visma eEkonomi sköter programmet mycket av bokföringen automatiskt under året. När deklarationen närmar sig är det mesta redan förberett. Det återstår i princip bara att trycka på knappen.

Risken för fel är dessutom mindre om du både bokför och deklarerar online, eftersom överföringar och summeringar görs automatiskt. Skulle något ändå bli fel är det enkelt att ändra eller lägga till i efterhand.

 

 

Mer från Visma Spcs

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Spcs och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?