Innehåll från Visma SpcsAnnons

Cecilia sa upp sig från chefsjobbet – startade hunddagis

Cecilia Roos Rosendahl var strategichef på Utbildningsradion, sade upp sig och startade hunddagis och hundpensionat. Idag står drygt 150 hundar i hennes dagiskö.

Men vad krävs för att lyckas som ny företagare – och vad ska man tänka på nu inför deklarationen?

Osäker inför deklarationen? Ta hjälp av Visma Spcs kostnadsfria guide 

Var tredje svensk drömmer om ett eget företag, enligt en Sifo-undersökning som gjorts på uppdrag av Visma Spcs. Cecilia Roos Rosendahl, 54, vågade ta steget. Hon var mitt i en framgångsrik chefskarriär i mediebranschen när hon sa upp sig och startade Nospromenaden, ett mobilt hunddagis och personligt hundpensionat i Stuvsta söder om Stockholm.

Hon erbjuder också hundkurser och hundcoachning. Det ljusa och rymliga pensionatet är inrymt i familjens 30-talshus på entréplan, nära både Älvsjöskogen och Huddinges olika naturreservat.

– Att starta eget är det bästa beslut jag fattat. Jag har inte ångrat mig en sekund, säger hon och tillägger:

– Den största utmaningen är både att få tiden, men också att sätta sig in i saker, som deklaration och allt man behöver göra som egenföretagare. Det första man kommer att tänka på är ju inte deklarationer. Jag vill ju jobba med hundar.

”Jag fyllde 50 och tänkte, vad är nästa steg i livet? Jag satt i företagsledningen och hade varit chef i många år – hundar var mitt stora intresse.” Nu står hon inför deklarationen som nystartad. Se tv-intervjun med Cecilia Roos Rosendahl här ovanför.
”Jag fyllde 50 och tänkte, vad är nästa steg i livet? Jag satt i företagsledningen och hade varit chef i många år – hundar var mitt stora intresse.” Nu står hon inför deklarationen som nystartad. Se tv-intervjun med Cecilia Roos Rosendahl här ovanför.

Lång kö till Cecilias hunddagis

Företaget går bra, just nu står över 150 hundar i kö för en dagisplats. Cecilias bästa tips för att lyckas är att välja att jobba med något man verkligen brinner för.

– Det ska vara något du vill göra dygnet runt. Det andra tipset är att vara medveten om och lära känna din målgrupp, så att man inte startar utan en kundkrets. Ett tredje tips är att räkna – gör inga glädjekalkyler utan en realistisk budget. Vilka investeringar måste du göra, vilka intäkter kan du räkna med? Det hjälpte mig väldigt mycket för att våga, och sedan – när jag tagit steget – att satsa fullt ut.

Ha hela företaget i mobilen

Vissa tvekar inför att starta eget eftersom man tror att man måste vara duktig på ekonomi och administration, enligt Boo Gunnarson, Visma Spcs företagarexpert, som i 30 år gett råd till företagare i uppstartsfasen.

– Men det har aldrig varit enklare att starta och driva företag tack vare digitala verktyg. Idag kan du ha hela ditt företag i mobilen.

Här är hans 3 bästa tips för att komma igång:

Gör en affärsplan med budget – och ta höjd för det oväntade

Lägg tid på att göra en affärsplan: ett samlat dokument som beskriver ditt nya företag. Vad är din affärsidé, vilka kunder söker du och hur ska du nå dem? Gör en budget som du följer upp, sätt delmål och långsiktiga mål. Att ha koll på din budget är en framgångsfaktor och gör ditt företagande roligare. Pandemin har gjort oss medvetna om att det oväntade kan hända. Ta höjd för det och fundera på: Hur kan du vara snabbfotad och ställa om din verksamhet om förutsättningarna ändras?

Boo Gunnarson är Visma Spcs företagarexpert.
Boo Gunnarson är Visma Spcs företagarexpert.

Ha en uppdaterad webbplats och bjud på kunskap

Det är lätt hänt att fokusera helt på sin produkt eller tjänst, särskilt som ny företagare, och glömma det uppenbara – att hitta kunder. Förbered din kommunikation, gå ut på sociala medier och skaffa en webbplats som du regelbundet uppdaterar så att den känns aktuell. Tänk på att det är avdragsgillt med webbdesign och sökmotoroptimering. 

Ett annat tips är att dela med dig av kunskap för att stärka ditt varumärke. Ska du exempelvis sälja verktyg och material för att måla fönster, bjud på guider som ”Så målar du om dina fönster” på din webbplats och i sociala medier.

Skaffa ett bokföringsprogram

Lägg mer tid på din verksamhet och mindre på administration. Skaffa ett bra bokföringsprogram från början, som enkelt ger dig koll på dina siffror och resultat. När det blir dags att deklarera har du allt på plats.

Råd inför deklarationen

Vad är då viktigt som ny företagare att tänka på inför deklarationen?

Jan-Åke Jernhem är en av Sveriges mest anlitade utbildare i skattefrågor, han är expert på fåmansföretagslagstiftningen och har skrivit flera böcker i ämnet.

Här är hans tips:

Stick inte ut med dina avdrag

Grundregeln är samma för aktiebolag och enskilda firmor: man får aldrig göra avdrag för en utgift som rör det privata. De kostnader som är avdragsgilla ska vara skäliga och syfta till intäkter i företaget. Tänk på att inte sticka ut med uppseendeväckande avdrag och att du alltid ska kunna förklara varför du gjort ett avdrag.

Underlag är A och O

Var noga med dina underlag för avdrag och fakturor. För anteckningar, enklast är att göra det löpande i ditt digitala bokföringsprogram där du har allt samlat. Om du kommer på i efterhand att du kan dra av för något måste du kunna styrka det, så enklast är alltid att bokföra direkt. Tänk på att du också måste ha underlag för din faktura till kunden. Det kan bli så att Skatteverket har synpunkter både på dig och kunden när det gäller en faktura du skickat. 

Jan-Åke Jernhem är skatteexpert vid Visma Spcs.
Jan-Åke Jernhem är skatteexpert vid Visma Spcs.

Dölj inte avdrag i klumpsummor

Var transparent och tydlig med dina avdrag. ”Dölj” dem inte i en klumpsumma, specificera hellre en gång extra och var detaljerad. En jurist som granskar din deklaration bör enkelt få en klar bild av varje kostnad. Är den otydlig kan det väcka misstänksamhet och dra igång en onödig korrespondens med Skatteverket.

Vidareutbilda dig skattefritt

Du kan göra avdrag för vissa utbildningar. Grundregeln är att utbildningen ska ha ett samband med den verksamhet du redan driver och öka dina chanser till inkomster för den. Du får inte avdrag för en utbildning som utökar din verksamhet eller som är en förutsättning för att kunna starta en verksamhet. Driver du ett hunddagis – som Cecilia i filmen ovan – kan du dra av för en kurs i hundars beteende – men inte för en utbildning som syftar till att öppna en butik som säljer hundhalsband. Du får också dra av för en utbildning om du riskerar att bli utkonkurrerad utan den. Är den avdragsgilla utbildningen på annan ort kan du dra av för kringkostnader.

En kurs eller konferens är skattefri om den är till nytta för företaget och har ett utarbetat kursprogram. Enligt praxis bör den matnyttiga delen av en kurs eller konferens pågå minst sex timmar per dag eller 30 timmar per vecka. Kursen ska också vara ekonomiskt motiverad; den ska kunna ge tillbaka vad den kostat.

Bidrag snarare än avdrag

Det är lätt att stirra sig blind på vilka avdrag man kan göra. Men i år bör du också ha koll på vilka bidrag du har rätt till. Statliga krisstöd som följd av pandemin kan även gälla nya företagare – till exempel anställa med reducerad socialavgift, hyresstöd eller näringsbidrag. Både regeringen och Skatteverket har gjort bra sammanfattningar.

Gör deklarationen själv – direkt från deklarationsprogrammet Visma eEkonomi” 

 

 

Mer från Visma Spcs

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Spcs och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?