Jobba smartare med AI, ML och automation – läs mer här.
Dagligen ställs vi inför frågan om man accepterar cookies. De flesta klicka ja av slentrian eftersom annars sägs ju läsupplevelsen försämras. Andra ser erbjudandet närmast som att ingå en pakt med djävulen själv, där allt man gör på nätet noggrant sparas och annonserna du får sedan skräddarsys efter vad du har avslöjat om ditt beteende online.
Kanske ligger sanningen någonstans mitt emellan, men faktum är att många konsumenter ogillar och upplever det som integritetskränkande att någon virtuell storebror kartlägger minst klick på internet. Enligt Verizon Business störs nästan två tredjedelar (64 procent) av konsumenterna på varumärken som ägnar sig åt så kallad tredjepartscookies, alltså kartläggning av vad konsumenten gör online och att personliga annonser och erbjudanden utformas därefter. Inte sällan kan detta också resultera i ovälkomna spammejl.
Betydligt mer transparens
I stället för att använda sig av den här typen av kartläggning i det fördolda, finns nu alternativ, som också kommer att få den enskilde konsumenten att känna sig mindre övervakad. Det är förstapartsdata och bygger på betydligt mer transparens – företagen är öppna med hur den fakta de samlar in används och vilka som får ta del av den. På så sätt ökar också kundernas förtroende för varumärket.
Skälet till att konsumenterna i dag accepterar cookies, eller kakor, och därmed delar med sig av ibland ganska personliga uppgifter varierar. Enligt Verizons undersökning uppger var fjärde att man inte upplever att man har något val annat än att acceptera kakor. Ungefär lika många uppskattar den service det innebär att få en skräddarsydd tjänst.
Slutsatsen som Verizon drar av sin undersökning är att konsumenter, generellt, uppskattar att få en individanpassad upplevelse, som baseras på egna behov och intressen. Men man accepterar denna ordning så länge den sker öppet och transparent, att man får full information om hur informationen man delar med sig av används.
Förtroende vinns när företagen är öppna och ärliga
Samma sak gäller nya och framväxande teknologier som AI, ansiktsigenkänning och taligenkänning. Även här finns en ganska utbredd skepsis bland många konsumenter, men acceptansen ökar när företagen öppet deklarerar när och hur de använder AI som en del av kundinteraktionen.
Slutsatsen är uppenbar: förtroende gentemot kunden vinns när företagen är öppna och ärliga om sina avsikter och redovisar hur all insamlad data används.
Mer än hälften, 52 procent i en färsk global Verizon-undersökning, uppgav att de skulle fortsätta att använda sig av ett företag, även om företaget hade fått tillgång till deras data utan deras medgivande. Detta under förutsättning att företagen är öppna med hur informationen de har fått används.
I slutänden handlar allt om förtroende. Kunderna är villiga att dela med sig av sin data och beteende online om de får något i gengäld. Ett värdeutbyte måste ske som upplevs som att man själv som kund på något sätt gynnas i processen och inte bara utnyttjas. Ingen gillar när någon går bakom ryggen på honom eller henne. Det gäller såväl i verkliga livet som online.
Jobba smartare med AI, ML och automation – läs mer här.
Vill du veta mer? Följ Verizon Business på LinkedIn och Twitter: