De senaste åren har visat en drastisk ökning i mängden e-handlare på marknaden. Det är idag relativt enkelt att starta en butik online, men desto svårare att uppnå lönsamhet på grund av den allt tuffare konkurrensen.
Denny Sacipovic, grundare och VD på Våning 18, förklarar:
– Idag är det en nödvändighet att det kommer mer relevant trafik från sökmotorerna till webbutiken eller siten, men utmaningarna har blivit större.
– Det är ett begränsat antal företag som kan synas på Googles förstasida. Syns man inte där bland de organiska resultaten går man miste om trafik och konverteringar, vilket har gjort att konkurrensen ökar även för Google Ads. Google ställer också högre krav på sajtens innehåll och användarvänlighet, vilket i sin tur ökar kraven på oss byråer. För att lyckas inom ”sök” idag behövs en betydligt djupare spetskompetens än de flesta traditionella byråer besitter inom dessa områden.
Våning 18 AB grundades för tre år sedan med fokus inställt på just ”sök”, och att hjälpa bland annat e-handlare öka mängden relevant trafik och därmed andelen konverteringar från sökmotorerna. Detta arbete sker både via betald marknadsföring i form av Google Ads och förbättrad organisk ranking på sökmotorer, däribland Google. Allt började med två anställda vilket idag vuxit till 15 och en omsättning på 17 miljoner.
– Vi strävar mot ökad relevant trafik och därmed försäljning tillsammans med våra kunder i ett partnerskap. Målsättningen är ofta densamma oavsett om vi arbetar med SEO eller Google Ads och dess kanaler, som exempelvis Google Shopping, remarketing, YouTube eller displayannonsering. Vi arbetar strategiskt med våra kunders konton och ser över vad på sajten som kan förbättras, så vi sedan kan presentera rekommendationer för att öka mängden konverteringar och försäljning, säger Lars Eriksson, Head of Search.
Framtiden ser ljus ut för denna certifierade Googlepartner, som räknar med att dubblera sin omsättning kommande år och växa med ytterligare cirka tio medarbetare. Gedigen kompetens och ett brinnande intresse för tekniken är de viktigaste framgångsfaktorerna bakom den snabba expansionen och ligger även till grund för resultaten tillsammans med god affärsförståelse och ett nära kundsamarbete, förklarar Denny Sacipovic.
– Vi arbetar nära våra kunder och tar oss tid att sätta oss in i deras affärsmodell. Vår mångåriga erfarenhet är ett lyckat recept för goda samarbeten där både vår och våra kunders lönsamhet ökar.