Innehåll från VakantaAnnons

Därför är det hög tid att digitalisera konsultköpen

Företag anlitar allt fler konsulter, något som kan bli en både rörig och kostsam affär. Men nu dyker nya affärsmodeller upp:

– Trots att det köps in mängder av konsulter saknas ofta grundläggande processer för både löpande hantering och kostnadskontroll. Dessutom kan samma konsult kosta olika mycket beroende på vem du frågar, säger Johan Hanson, medgrundare av den digitala plattformen Vakanta. 

Allt om plattformen Vakanta här 

Svenska företag köper konsulttjänster för cirka 90 miljarder kronor per år - en trend som inte ser ut att minska. Arbetsmarknaden har i digitaliseringens fotspår blivit mer lättrörlig och allt fler med specialistkompetens väljer bort anställningar för att jobba som konsulter. Konsultmarknaden har emellertid historiskt sett varit både analog och trögrörlig. Samtidigt har konsultköparna haft bristfälliga processer när det kommer till hur man på ett smidigt sätt kan dra fördel av den stora konkurrenssituation som råder på marknaden. Det menar Johan Hanson, medgrundare av plattformen Vakanta.

– Idag består konsultmarknaden av ett enormt utbud av företag som erbjuder kompetens. Här borde konsultköparna ha en stor fördel, men istället upplevs det som en utmaning eftersom det i grund och botten saknas stöd för affärer direkt med många motparter. Det är här Vakanta kommer in i bilden, förklarar han. 

Vakanta skapar ordning och reda 

Vakanta föddes ur konsultköparnas behov av ordning och reda; men även för att jämföra priser. Många företag ställer krav på att konsultinköpen konkurrensutsätts. En vanlig uppfattning är dock att organisationens chefer inte erbjuds tillräckligt stöd för att jämföra olika alternativ på ett effektivt sätt.

– Många aktörer erbjuder samma sak: uthyrning av kompetens. Men vem har den bästa konsulten, som passar ert behov - just nu? Och till vilket pris? Som konsultköpare kan du idag betala olika mycket för en och samma konsult, beroende på vilket konsultbolag du har kontakt med. Det är förstås irriterande och något vi vill råda bot på. Vakanta hjälper företag att snabbt nå ut med sina behov, men också möjligheten att kunna jämföra utbudet mellan de olika konsultbolagen, säger Johan Hanson. 

Skapat en skalbar plattform

Utöver fördelen med att kunna jämföra utbud kan parterna skriva avtal, hantera förlängningar, godkänna tidrapporter och sköta fakturering direkt via plattformen på ett sätt som förenklar för alla parter. Idén är en skalbar plattform, samtidigt som man hittills framför allt vänt sig mot bolag inom it- och teknikbranschen. Några av de företag som använder sig av Vakantas verktyg för att bygga upp sina egna interna nätverk är Marginalen Bank och Bonnier News. 

Mer om Vakantas verktyg här 

 

Mer från Vakanta

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Vakanta och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?