Investera i er e-handelsstrategi
Det har visat sig vara en stor skillnad på vilka bolag som klarat sig bra och mindre bra baserat på vilket tillvägagångssätt de tagit under Covid-19. Vaimo menar att de som haft en tydlig investeringsstrategi och vilja att satsa på e-handel under pandemin har klarat sig bättre, medan de bolag som avvaktat och dragit ner på investeringen har hamnat märkbart efter.
Ett exempel bland Vaimos kunder som framgångsrikt lanserat en ny e-handel mitt under rådande pandemi är vitvarukedjan Elon.
– Efter att vi lanserat Elons nya e-handel har de sett en ökning på sin digitala försäljning med över 100 procent. För konsumenterna är behovet av e-handel extra tydligt nu och vi har mött en enorm mängd nya kunder som visar ett uppdämt behov av handel online, säger Vaimos Sverigechef Robin Carlsson.
Större B2B-verksamheter har däremot hamnat efter i utvecklingen av den digitala handeln, vilket blir ännu tydligare när digitaliseringen snabbas på under pandemin. Intresset har dock ökat med insikten att fokus på e-handel ger stora möjligheter till ökad konkurrenskraft, men för en lyckad e-handelssatsning förklarar Vaimo att de större företagen måste tänka nytt.
– Verksamheter inom B2B är vana vid stora projekt som tar år att utveckla och har många gånger ansett att ansatsen med ett e-handelsprojekt varit för stor. För att komma igång är det därför viktigt att göra processen effektivare med kortare time-to-market och ett minimalt scope. Det kan handla om att lansera ett mindre projekt på endast en marknad eller för ett segment av sin kundbas som kan agera piloter istället för att byta ut hela det befintliga e-handelssystemet, konstaterar Robin Carlsson.
Välj en långsiktig partner
När intresset av e-handel för B2B blir större och större gäller det för företagen att inte hamna efter. För att både komma igång och ikapp är första steget att hitta en kompetent och erfaren partner som kan bidra till en e-handelsstrategi för bibehållen konkurrenskraft även på lång sikt.
– Det är dags att satsa nu. De som fortfarande står på sidlinjen eller sitter med föråldrade system som inte följer den snabba utvecklingen av kunders förväntningar håller på att hamna för långt efter. Vaimo är en trygg, långsiktig partner som tillsammans med kunden arbetar fram en lösning som kontinuerligt kan anpassas för att göra det relevant för dem och deras kunder, säger Robin Carlsson.
Vaimo grundades i Stockholm för tolv år sedan och har idag kommit att bli en ledande e-handelsexpert med kunder runt om i världen.
– Hos oss finns en genuin passion för e-handelslösningar. Vi har fokus på att digitalisera handelsflöden vilket gör att hela organisationen, från sälj, projektledning, utveckling och strategi, är experter som vet precis hur man skapar affärsnytta för alla bolags unika utmaningar och krav. Vår passion och expertis är bidragande faktorer till att vi och våra kunder har lyckats så bra trots rådande kris, säger Robin Carlsson.
Få hjälp att lansera ett framgångsrikt e-handelsprojekt, boka möte här
Om Vaimo
Vaimo grundades i Sverige 2008 och är en av världens mest respekterade experter inom e-handel. Som en helhetsleverantör erbjuder Vaimo strategi, design och webbutveckling för att leverera framgångsrika e-handelsprojekt till varumärken, detaljhandlare och tillverkare världen över.