Enentos kultur och drivkraft präglas av ett samhällsansvar. Sedan tre år tillbaka erbjuder Enento sina kunder på den finska marknaden ESG-rapport som onlinetjänst, vilket nu också utvecklas för de svenska kunderna. Med rapporten kan kunder samla in och använda ESG-data, vilket i förlängningen kan underlätta både rapportering, upphandlingar, kundhantering och kreditprocesser. Tjänsten lanseras på den svenska marknaden till våren.
Rätt data för bra affärsbeslut
Enento bildades som kreditbyrå 1905 i Finland i syfte att minska överskuldsättningen genom att tillhandahålla korrekt och relevant kreditdata till underlag för bra affärsbeslut. Enentos svenska verksamhet UC bildades i mitten av 1970-talet med exakt samma syfte.
– Vi drivs än idag av samma mål och syfte, det vill säga samhällsvärdet av vår affär är att tillhandahålla korrekt och relevant data som skapar tillit och bidrar till en hållbar ekonomi för företag, privatpersoner och för samhället i stort. Vi har en nära dialog med banker, konsumenter och småföretagare och fokuserar på att möta framtidens behov genom att hela tiden utveckla nya och uppdaterade produkter, säger Victoria Preger, marknadsdirektör Enento Group där UC och Allabolag ingår.
Ökat tryck på små företag att hållbarhetsrapportera
Ser man till omvärldens utveckling syns bland annat två faktorer som påverkar hur företag gör affärer idag och i framtiden tydligt, dels handlar det om den snabba tekniska utvecklingen, dels om de senaste årens tydliga klimatförändringar. Hållbarhetsfrågan får ett allt större fokus i bank- och finanssektorn och idag är det endast börsnoterade bolag som är skyldiga att hållbarhetsrapportera. Här kan Enento påpeka ytterligare en faktor där även mindre företag kommer behöva redovisa sitt hållbarhetsarbete framöver, till följd av nya EU direktiv.
Nyligen meddelade Finansinspektionen att man planerar att inkludera ett hållbarhetsperspektiv i granskningen av alla affärsmodeller och kreditrisker. Framtidens beslutsfattare på både stora och små företag kommer möta ett krav på att hållbarhetsaspekten vägs in i alla typer av affärsbeslut.
Vare sig det handlar om myndigheter eller konsumenter så väger alltid mätbara data tyngre än ord. För företag att efterleva hållbarhetsplaner och skapa förtroende behöver de kunna visa aktieägare, investerare och konsumenter att de är värda att investera i och samarbeta med.
Om Enento Group
Enento Group bildades i Tampere, Finland, redan 1905 och är idag verksamma i Finland under varumärkena Asiakastieto och Emaileri, i Sverige under varumärkena UC, Allabolag och Proff, samt i Norge och Danmark under varumärket Proff. Företaget har 449 anställda och erbjuder kredit- och affärsinformationsdata till konsumenter, småföretagare, stora företag och banker.
För mer information: www.enento.com
*ESG står får Environmental, Social and Governance.