1515
Innehåll från TrusTraceAnnons

Med TrusTrace – för en hållbar supply chain och en friskare planet

TrusTrace grundare (fr.v): Hrishikesh Rajan, Madhava Venkatesh, Saravanan Parisutham och Shameek Ghosh
TrusTrace grundare (fr.v): Hrishikesh Rajan, Madhava Venkatesh, Saravanan Parisutham och Shameek Ghosh

Efterfrågan på hållbarhet ökar kraven på att företag kan garantera att alla delar av deras supply chain arbetar etiskt och ansvarsfullt. Men bristen på digitala lösningar och transparens gör det svårt att göra hållbara val. Med TrusTrace sammanhållande digitala plattform kan varumärken och återförsäljare smidigt ersätta dyra, manuella rutiner med en fullt digitaliserad upplevelse av spårbarhet och fullständig insyn. En lösning som ständigt håller ett vakande öga över hela supply chain. 

Med den djärva visionen ”A Renovated Planet” erbjuder TrusTrace, förutom skalbara verktyg för fullständig spårbarhet och transparens, också vägar för nya marknadsargument, med starkare varumärken som följd. Att allt fler väljer en ansvarsfull konsumtion gör hållbarhet till en strategisk fråga och ett prioriterat argument för allt fler kundorienterade marknadsaktörer. 

– Det är inte att undra på att våra vanligaste kunder är företag som ser ökade krav på hållbarhet som en möjlighet, snarare än ett hot, och vi hjälper dem att hålla sina löften, säger Shameek Ghosh, CEO hos TrusTrace.

Då företag kan samverka med hundratusentals olika partners och ha en uppsjö av underleverantörer blir arbetet med att efterforska och validera parametrar relaterade till hållbarhet både arbetsintensivt och kritiskt – det är lätt hänt att man missar något. Med TrusTrace skalbara, säkra och resultatorienterade B2B-plattform får företag direkt tillgång till den information de behöver för att säkerställa spårbarhet, transparens och därmed hållbarhet.

–  Vi kommer från en del av världen där de skadliga effekterna av ansvarslösa och oetiska arbetsmetoder är alltför vanliga och sorgligt tydliga. Därför vill vi använda vår samlade erfarenhet inom IT, digitalisering och start-ups för att göra det möjligt för våra kunder att ta ansvarsfulla beslut, från ax till limpa. Det är inte längre gångbart att bara prioritera höga vinster – både konsumenter och beslutsfattare förväntar sig att dagens affärsmodeller omfattar både människor, planet och vinst, betonar Hrishikesh Rajan, CSO hos TrusTrace. Lite förenklat erbjuder vi total transparens till företag som verkligen vill veta vad de säljer och för konsumenter som verkligen bryr sig om vad de köper.

Möjliggör informerade beslut

Det var denna strävan under 2016 som blev startskottet för TrusTrace att lansera sin plattform för mode- och livsmedelsindustrierna. Plattformen samlar validerad information om aktörer världen över och ger därmed företag möjligheten att ta informerade beslut längst hela försörjningskedjan. Några av TrusTrace tidigaste samarbeten har varit med framstående, ansvarsfulla modevarumärken såsom Houdini, Fjällräven, Icebug och Filippa K. Idag, bara fyra år från start, har TrusTrace en omfattande användarbas i 22 länder och flera globala bolag – som COOP, Decathlon och ett av de tre största globala sportmärkena – som använder plattformen för att nå sina mål. 

–  TrusTrace är avgörande för att vi ska kunna samla den data som hjälper oss räkna ut vilken påverkan vi har på planeten, säger Eva Karlsson, VD för Houdini. 

Madhava Venkatesh, CTO för TrusTrace, är övertygad om att framgången delvis beror på plattformens flexibilitet och precision som hjälper användarna att validera produkter baserat på ett antal kriterier. Detta kan till exempel handla om ansvarsfullt producerade källmaterial, hållbara arbetsförhållanden, exkludering av skadliga kemikalier, cirkularitet eller främjande av biologisk mångfald, med flera. 

– Genom att koppla samman ansvarsfulla aktörer med validerade tillverkare via en deep-tech-plattform baserad på Blockchain, AI och Bots, banar vi väg för fler att fokusera på hållbarhet. Det är dock inte bara företag och deras kunder som kan dra nytta av denna typ av information, utan även banker, pensionsfonder och försäkringsbolag kan använda den för att göra etiska val när det gäller lån och investeringar. Den samlade datan förenklar också regelefterlevnad, säger Saravanan Parisutham, COO hos TrusTrace.

Expanderar i Europa och Nordamerika

Idag har företaget en global närvaro, med huvudkontor i Sverige och ett globalt utvecklingscentrum i Indien. TrusTrace står just nu i begrepp att växa i Tyskland, Frankrike, Storbritannien och andra delar av Europa. Det kommande året avser man också att expandera till Nordamerika. 

– Företag är mer medvetna om vikten av hållbarhet och ansvarsfullhet än någonsin. Utan spårbarhet är det omöjligt att nå uppsatta mål. Därför skalar vi upp för att möta de globala kraven för hållbara, transparenta och spårbara digitala lösningar, avslutar Shameek och Hrishikesh.

Läs mer om TrusTrace

 

Mer från TrusTrace

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med TrusTrace och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?