ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Tre

Knepen som fick deras företag att växa – rejält

De expanderade – men telefonerna brakade ihop och plötsligt stod frisörstolarna tomma.

Då fick Creative Headz akut hjälp av teleoperatören 3.

– Jag vågar inte ens tänka på vad som hade hänt annars, säger vd:n Joceline Akgun.

Så hjälper 3Växel ditt företag – läs mer här
 

2005 startade Nathalie Akgun den första Creative Headz-salongen i Stockholm. Efter några år anslöt systern Joceline till företaget och tillsammans påbörjade de förvandlingen från ett litet familjeföretag till en stor kedja av salonger. Idag har man totalt tio salonger, två av dessa ligger i Göteborg.

– Vårt koncept går som en röd tråd i alla salonger. Vi erbjuder samma tjänster överallt i en avslappnad miljö. Det är inte bara en klippning utan en upplevelse med härligt häng med vännerna, det ska kännas som ett andra vardagsrum, berättar Joceline Akgun.

 

”Är inget man vill uppleva”

När tredje salongen öppnade i Stockholm valde de att gå över till en växellösning, men den hängde inte alls med när antalet salonger ökade.

– Handen på hjärtat så blev det riktigt kaos. Varje salong hade två nummer och nu hade vi plötsligt sex nummer. Vår dåvarande leverantör lovade att det inte skulle ske några avbrott när vi införde växeln, men istället fick vi kolossala problem. Kunderna kom inte fram och vi tappade intäkter. Varannan frisör var plötsligt ledig och vi hade väldigt låg beläggning. Det är inget man vill uppleva, allt tickar pengar men kundflödet saknas.

 

Hyllar snabbheten hos 3

Joceline fick kontakt med 3, som lovade att de skulle bygga en växel som funkar. Hon var skeptisk, men allt gick bra:

– Vi behövde ju få problemet löst akut. Men de lyckades snabbt bygga en växel som fungerade och som var anpassad till våra behov. De var väldigt engagerade i flytten och det värdesätter jag, säger Joceline och fortsätter:

– Även om 3 är ett stort bolag är de väldigt personliga, vi har en egen person vi kan vända oss till. Man känner sig sedd och hörd. Har man som vi haft jobbiga erfarenheter är man beredd att betala lite extra för att ha en fysisk person att prata med, som kan lösa frågor jag ändå inte kan eller vill lägga tid på.

 

”Se det som en investering i din framtid”

Nu har samarbetet med 3 pågått i snart tre år. Joceline lyfter även fram 3:s proaktivitet. Innan salongerna i Göteborg skulle öppna föreslog teleoperatören ett byte på växelnumret från 08 till mer neutrala 010. Inför framtida öppningar har 3 redan börjat titta på växelfråga tillsammans med Creative Headz:

– Frisörer är fortfarande en ganska analog bransch där folk helst ringer in och då måste vi kunna hantera det. ”Techhetsen” har inte nått branschen än (skratt).

– Snart har vi så många salonger att det upplägget vi har nu måste förändras, men jag tvekar inte en sekund på att det kommer bli bra i slutändan.

Vad skulle du vilja säga till företagare som ännu inte har 3Växel?

– Det är en lösning som kostar pengar, men se det som en investering i din framtid som bolag. En växel ger dig ett seriöst intryck gentemot kunderna och kommer löna sig. 

Så styr du upp företaget – med 3Växel


FAKTA: Jocelines bästa tips till växande företag

1) Håll dig till planen
– När du växer är det alltid viktigt att gå tillbaka till vad din affärsidé är. Är ni på väg åt fel håll? Gör om, gör rätt. Det är jätteviktigt.

2) Ha strukturer
– I möjligaste mån, se till att jobba efter tydliga ansvarsområden, checklistor och sådant som förenklar processerna. Så mycket som möjligt ska vara uppstyrt och tydligt.

3) Var prestigelös
– Under resans gång kommer det bli många berg-och-dalbanor. Det viktiga är att hålla sig lugn och jobba på, inget kommer gratis!

4) Mät hur verksamheten går
– En väldigt bra sak med 3Växel är att vi kan få statistik på när flest samtal kommer till oss, det gör att vi kan anpassa bemanningen efter det. På sikt är det en fördel ekonomiskt.

 

FAKTA: 3VÄXEL

– Är en flexibel lösning för alla typer av företag med 3-abonnemang, som kan styras via 3Växel-appen eller via gränssnitt på dator. Grundpaketet kostar 49 kronor i månaden per användare.

– I grundfunktionen ingår ett valfritt växelnummer med välkomstmeddelande, automatisk öppning och stängning av växeln, svarsgrupp standard där alla på företaget eller en avdelning kan svara samt fria samtal inom företaget.

– Via 3Växel-appen har företagets anslutna medarbetare tillgång till en intern kontaktlista med möjlighet till hänvisning och vidarekoppling. Det går även att boka telefonkonferens i appen med såväl interna som externa deltagare.

– Bland tillvalen finns möjlighet till en helt skräddarsydd lösning för just ditt företag. Du har även möjlighet till fastnummer till mobilen, kalendersynk, Softphone för hantering av samtal i samband med jobb i datorprogram samt knappval för växeln.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tre och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer