1515
Innehåll från Tre FöretagAnnons

Så erövrade de världsmarknaden

För drygt 20 år sedan startade några studenter ett litet företag för att utveckla mobilt wifi till passagerare på tåg och bussar. I dag leder Icomera transportsektorns digitala revolution med högpresterande mobila internetuppkopplingar som knyter samman tåg och bussar över hela världen. 

Läs mer om Tre Företags IoT-tjänster

Icomera ansluter i dag över 31 000 tåg, bussar och spårvagnar över hela världen och är därmed världsledande inom mobilt passagerar-wifi. Icomera har kunder i ett 40-tal länder, är bland annat ensam leverantör av internetlösningar till Deutsche Bahns höghastighetståg och har över 90 procent av den engelska marknaden för uppkopplade bussar och tåg. 

I Sverige levererar de wifi till SJ, MTR och Arlanda express. 2017 köptes företaget upp av den franska börsjätten Engie, men drivs fortfarande som en självständig enhet i åtta länder. 

Det är med andra ord ingen dålig resa det tidigare så lilla Göteborgsföretaget har gjort.

– I och med att vi själva utvecklade både hård- och mjukvaran kunde vi vara först med en mobil wifi-lösning för tåg och hade möjlighet att ta för oss på världsmarknaden. Därefter har vi ständigt förnyat och uppdaterat oss och legat i framkant av utvecklingen, säger Mats Karlsson, en av Icomeras grundare och teknisk chef på företaget. 

Alla operatörer i samma nät 

För att skapa uppkopplingar med hög prestanda använder Icomera bredband- och IoT-tjänster från Tre Företag. Lösningen gör det möjligt att ha parallella uppkopplingar mot alla mobiloperatörers nät samtidigt. 

– Det innebär att du som passagerare på ett höghastighetståg får en sömlös och stabil wifi-anslutning under hela resan. Alla mobiloperatörer samsas i samma nät och som resenär märker du inte ens att du passerar ett område där din operatör saknar täckning, säger Carola Delsinger, försäljningschef i Norden och Baltikum på Icomera. 

Det betyder att passagerarna slipper de missöden som svajig mottagning kan innebära, till exempel att förlora viktig information på datorn eller tappa kontakt med den de pratar med.  

– Tjänsterna från Tre har en viktig funktion. Ett fullbokat höghastighetståg rymmer i regel flera hundra personer varav ungefär 80 procent kopplar upp sig på tågets wifi. Det säger sig självt att det är en utmaning att få det att fungera när tåget kör i över 200 kilometer i timmen. Därför är samarbetet med Tre viktigt och de håller hög kvalitet både på tjänster och service, säger Mats Karlsson.   

Ökade krav med pandemin

I och med coronapandemin tror Carola Delsinger även att kvalitetskraven kommer att öka ytterligare. 

– Under det här året har vi vant oss vid digitala möten på till exempel Teams och Zoom. Jag tror att den vanan kommer att sitta i även efter pandemins slut och att resenärerna kommer kräva att uppkopplingen fungerar problemfritt även när de sitter på tåget. Det har vi tagit höjd för och är bland annat helt 5G-redo, säger hon. 

Förutom att ansluta passagerare till Internet kan tågoperatörer också ansluta andra system ombord och övervaka deras status samt lösa problem på distans utan att fordon behöver återvända till depån. 

Läs mer om Tre Företags IoT-tjänster 

Mer från Tre Företag

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tre Företag och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?