1515
Annons
Innehåll från TietoevryAnnons

Systembolagets digitaliseringsresa: Effektivare testning och produktutveckling

Systembolagets framtid är digital. Och det är techbolaget Tietoevry som får förtroendet att följa med på den digitaliseringsresan. Systembolaget har beslutat att förlänga nuvarande avtal till 2025 – allt i syfte att förbättra köpupplevelsen och förbättra miljön.

Kontakta oss här för mer information om hur vi kan hjälpa dig vidare på din molnresa 

– Vi är mycket glada över att förlänga avtalet med Systembolaget och få fortsätta digitaliseringsresan tillsammans. De senaste åren har vi kommit en bra bit på väg, bland annat genom successiv övergång till molnet som möjliggjort effektivare testning och produktutveckling, säger Anette Jarlemark, kundansvarig på Tietoevry.

Det statligt ägda aktiebolaget Systembolaget är ofta satt under granskande lupp och förtroende bland allmänhet och konsumenter är av högsta vikt. Det gäller inte minst kundupplevelsen som måste uppfattas som rak, tydlig och därmed också förtroendeskapande, samtidigt som den inte ska uppmuntra överkonsumtion utan mana till måttfullhet i enlighet med Systembolagets riktlinjer.

Artificiell intelligens kan hjälpa personal och kunder

Här har utvecklingen av nya digitala lösningar med nya teknologier varit viktig de senaste åren. Ett exempel är ”Amelia” som med artificiell intelligens kan hjälpa personal och kunder i butikerna med förslag vilka drycker som passar bra till en särskild maträtt eller som kan föreslå substitut när varan man söker inte finns.

Pandemin har inneburit att digitaliseringen har fått en extra skjuts. Tietoevry har presenterat en rad lösningar för att underlätta arbetet i butik för personalen. Bland annat har man digitaliserat Systembolagets utbildningsprocesser och gett verktyg för personalen att mötas digitalt och på så sätt minska resandet och förhindra smittspridning. Delar av Systembolagets verksamhet kan också med fördel skötas från molnet, där den mycket varierande webtrafiken kan regleras effektivare.

Minskat resande innebär ökad hållbarhet, men hållbarhetsarbetet slutar inte där. Genom Tietoevrys försorg återvinns i dag en hel del av Systembolagets hårdvara. Exempelvis har hela 99 procent procent av alla kassadatorer som bytts ut under året vidareförmedlats till andra verksamheter, varpå livscykeln väsentligt förlängts. Ett annat exempel är den hållbarhets-dashboard som Tietoevry utvecklat där datainhämtning automatiseras och miljöpåverkande nyckeltal från Systembolagets samtliga strategiska leverantörer samlas och redovisas utifrån respektive aktörs leverans.

Webben central i digitaliseringsarbetet

Webben spelar en allt viktigare roll för Systembolaget. Under de närmaste åren kommer fortsatt utveckling av hemsida, logistikflöden och it- och informationssäkerhet vara centrala i digitaliseringsarbetet.

– När vi började arbeta med Systembolaget, för över tio år sedan, var webben inte den försäljningskanal den är i dag. Det nya köpbeteendet ställer nya krav - inte minst när det kommer till logistik, stabilitet och säkerhet. De kommande åren kommer vi fortsätta arbetet med att skapa en förstklassig köpupplevelse för Systembolagets kunder, säger Anette Jarlemark.

Kontakta oss här för mer information om hur vi kan hjälpa dig vidare på din molnresa 

 

​​

 

Mer från Tietoevry

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tietoevry och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?