Annons
Innehåll från The WineAgencyAnnons

Passion för vin och jämställdhet

Ann Burgaz, vd för The Wineagency.
Ann Burgaz, vd för The Wineagency.

Ann Burgaz är vd för The Wineagency och arbetar aktivt för jämlikhet. Därför skulle hon gärna se en man komma in i gänget på The Wineagency – hon tror nämligen på balans mellan manligt och kvinnligt. Dessutom främjar jämlikhet trivsel och lönsamhet.

Ann Burgaz har varit passionerat intresserad av vin sedan mitten på åttiotalet. Då var branschen mansdominerad och motarbetade kvinnor. Men Ann Burgaz lät sig inte nedslås utan utbildade sig till sommelier och hittade sina egna vägar. Idag är hon vd för The Wineagency, det största företaget i Vingruppen i Norden. Hon är dessutom en stark förebild på den internationella vinarenan. 

– Ett kvinnligt relaterat fenomen är att kvinnor inte kliver fram för att de inte tror att de räcker till. Som ledare vill jag att kvinnor inser att de kan växa med uppgiften och att de vågar visa framfötterna. Jag uppmuntrar alla kvinnor att hitta personer, till exempel mentorer, som tror på dem och som ger dem utrymme att ta egna initiativ och pröva sina idéer, säger Ann Burgaz.

Den affärskritiska balansen  

Med två kvinnliga vd:ar inom Vingruppen är det naturligt att ha jämställdhet högt upp på agendan. Idag har Ann Burgaz sex anställda i The Wineagency och alla är kvinnor.   

– Det är inte ett aktivt val jag gjort, det handlar om kompetens och jag skulle gärna se en man i mitt gäng! Jag tror på jämställdhet åt båda håll och att män och kvinnor kompletterar varandra väl.

Ja, för Ann Burgaz betyder jämställdhet så mycket mer än att lyfta kvinnor. Istället vill hon gärna prata om den affärskritiska balansen.

– I slutändan handlar jämställdhet om lönsamhet. Jag tror att mångfald ger oss ett bredare perspektiv och en bättre förståelse för marknaden. Och med det kommer möjligheten att generera vinst. 

Kvinnor som stöttar varandra  

Jämställdhetsutvecklingen i branschen har gått framåt de senaste tjugo åren. Ann Burgaz menar att det har kunnat hända tack vare att kvinnor stöttar kvinnor. En annan kraft som bör lyftas är Anitra Steen som 1999 tillsattes som vd på Systembolaget. 

– Hon såg potentialen i kompetenta kvinnor och hon hade definitivt jämställdhet på agendan. Många affärstidningar är också duktiga på att lyfta kvinnor. 

Ann Burgaz berättar om ett öppet klimat på The Wineagency och en platt organisation där man är mån om att alla ska komma till tals. Dessutom har Vingruppen en heltidsanställd hållbarhetskonsult som för en aktiv dialog med Vingruppens bolag och med vinvärlden.

– Vår största kund är Systembolaget och de har en mycket tydlig jämställdhets- och hållbarhetsplan. Som importör måste vi leva upp till den för att få fortsätta vara leverantör. Vi måste också säkra leverantörskedjan bakåt – från vinbonden till vinflaskan på hyllan – alla led måste jobba hållbart! avslutar Ann Burgaz.

Om The Wineagency

The Wineagency är en av de ledande importörerna av svenskt kvalitetsvin på den svenska marknaden. Vår samlade kunskap om den svenska vinbranschen gör oss till ett erfaret team inom alla områden på varans väg från producent till kund. The Wineagency har ett mycket nära och hållbart samarbete med de vinproducenter vi representerar och de flesta viner återfinns i Systembolagets sortiment. The Wineagency omsätter 450 MSEK och har 7 anställda. Läs mer här!  

Mer från The WineAgency

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med The WineAgency och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?