ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Telia

AI

Platsdata från mobilnätet för smartare beslut och snabbare effektmätning

  • Elin Allison, Head of New Product, Data Insights, på Telia.

Hur mäter man om investeringen i en ny stadsdel är lyckosam, var dina kunder kommer ifrån eller var man placerar en ny busshållplats för flest resenärers användning? Med Telia Crowd Insights, anonymiserad och aggregerad data från mobilnätet som visar rörelsemönster, fås större förståelse för var grupper av människor befinner sig, hur många de är till antalet och hur de rör sig från och till en given destination.

Många beslutsfattare inom exempelvis stadsplanering, kollektivtrafik, handel och besöksnäring behöver idag grunda sina beslut på självskattade och flera år gamla enkäter eller tids- och kostnadskrävande observationsstudier. Det gör det svårare att fatta beslut på ett hållbart sätt och utifrån faktiska behov. Genom att använda anonymiserad och aggregerad mobildata kan man ta bättre underbyggda beslut som är aktuella, baserade på ett större statistiskt urval och öka effekterna av investeringarna.

– Med Telia Crowd Insights får man ett mer heltäckande underlag, till skillnad mot andra typer av undersökningar som exempelvis enkäter om resvanor. Data från mobilnätet skapas kontinuerligt, dygnet runt, året runt, och visar faktiskt beteende. Det innebär att vi kan jämföra data från idag med exempelvis data från ett år tillbaka, vilket det finns många fördelar med. Nu under Coronapandemin hjälper vi bland annat Folkhälsomyndigheten med att ta fram nationell data över hur befolkningen rör sig och reser idag jämfört med normalläge. Under påsken, med dess skarpa rekommendationer att inte resa från sin hemmaregion, kunde vi jämföra rörelsemönster med föregående år. Det är sedan upp till myndigheten att utvärdera resultatet för att vidta lämpliga åtgärder framåt, säger Elin Allison, Head of New Product, Data Insights, på Telia.

För en stad eller kommun kan den här typen av rörelsedata exempelvis utveckla turistnäringen utifrån hur besökare rör sig och var de rest ifrån. Data som sedan kan kombineras med egna datakällor för att göra staden än mer attraktiv som destination. Kollektivtrafiken kan effektiviseras genom insikter kring varifrån och hur långt människor reser och myndigheter kan se trender i befolkningsvolym och snabbare sätta in passande åtgärder. Med hjälp av AI kan förhoppningsvis mobildata också inom en snar framtid på ett mer effektivt sätt öka upplevelsen av tryggheten i en stad. 

– Vi samarbetar med Malmö Stad i ett AI-projekt som handlar om hur vi ska kunna mäta ”upplevd trygghet” i olika delar av staden. Med i projektet är även AI Sustainability Center, forskare från Linköping och Lunds universitet, människorättsaktivister och jurister. Projektet sker multidisciplinärt, för att säkra legala aspekter, etik, risk och teknisk lösning. Våra etiska riktlinjer kring hur data ska kunna användas nu och i framtiden är självklart väldigt viktiga beståndsdelar i alla våra nya AI projekt, berättar Elin Allison.

Fakta Telia Crowd Insights
Telia Crowd Insights är en tjänst från Telia som analyserar anonymiserad och aggregerad mobil nätverksdata, justerad för att representera hela Sveriges befolkning. Det gör att man kan se beteenden och rörelsebehov i samhället, till exempel resmönster och hur vi förflyttar oss. All data anonymiseras och aggregeras helt automatiserat innan användning för att skydda den personliga integriteten. Det enda som analyseras är rörelsemönster för grupper, frånkopplat från individ och person.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Telia Crowd Insights här

Artikeln är producerad av Telia och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer