1515
Innehåll från TeliaAnnons

Öka konkurrenskraften för din butikskedja med digital logik för den fysiska butiken

Marcus Velin, kommersiell produktchef för Crowd Insights.
Marcus Velin, kommersiell produktchef för Crowd Insights.

Vi befinner oss i en tid där fysiska butiker står inför stora utmaningar, där beslut kring faktorer som läge, lokal och hyreskostnader är viktigare än någonsin. Med Telias tjänst Crowd Insight Retail får du insikt i besökstrenderna i området, hur och var kunderna rör sig och kan med objektiv data ta de bästa besluten för just din butik.  Så här funkar det. 

Telia Crowd Insights heter tjänsten baserad på rörelsedata från mobilnätet som skapades med syfte att ta till vara på och skapa värde från all den data som Telias nät producerar varje dag, året runt. Denna typ av data krävs för att realisera den smarta staden på riktigt, och underlättar för planering och utveckling inom t.ex. stadsplanering, kollektivtrafik och turism, men även för handel. 

–  Våra kunders förtroende är det viktigaste vi har. När vi skapade tjänsten tog vi avstamp i GDPR och skallkravet på att få fram insikter baserade på fullständigt anonymiserad och aggregerad data på gruppnivå. Ingen individ skulle kunna återidentifieras i datan. I utvecklingsfasen såväl som nu när vi kontinuerligt utvecklar tjänsten, görs både interna och externa granskningar av processen för att säkra att all data anonymiseras och aggregeras helt automatiserat innan användning för att skydda den personliga integriteten, berättar Marcus Velin, kommersiell produktchef för Crowd Insights. 

Slipp gå på magkänslan – och ta ett databaserat beslut

I dag används tjänsten bland annat av aktörer inom stadsplanering och kollektivtrafik, och  av Folkhälsomyndigheten för att se hur svenskarna hörsammar rekommendationer under corona-pandemin. 

– Istället för att använda tidskrävande och dyra enkätundersökningar där man måste ha ett stort antal deltagare för att få trovärdiga resultat, får man tydliga och objektiva insikter om hur Sveriges befolkning rör sig, statistiskt uppräknat från ca 4 miljoner Telia-användare, säger Marcus Velin. 

För den som är verksam inom butiksverksamhet kan den här typen av data användas till att ta beslut för din nuvarande butikskedja eller om du ska öppna en ny butik. Genom att se hur många människor som rör sig området under olika tider, var de kommer ifrån och hur långa deras besök är kan man identifiera optimala butikslägen, ta tryggare beslut om utrymme- och personalbehov, samt ha faktabaserade argument för att förhandla om hyran. 

– Insikterna man får av datan ger dig starka förhandlingsargument i till exempel en hyresförhandling. Kommer fastighetsägaren med en hyreshöjning på 10% kan du ifrågasätta beslutet med flera års objektiv data som visar utvecklingen i området där butiken ligger.

Insikter som hjälper dig i bra och dåliga lägen

Nu under pandemin kan insikterna från tjänsten hjälpa dig med de lite tuffare besluten. Skulle du till exempel behöva stänga ner någon av dina butiker, kan du utöver butikernas intäkter, jämföra butikernas upptagningsområde eller försäljning i förhållande till besökarna i området runt butiken som grund för ditt beslut.

Vill du öppna en ny butik kan du lätt se vilka områden som har samma förutsättningar som dina mest framgångsrika butiker. Du kan även jämföra dig mot dina konkurrenters platser och benchmarka olika lediga lokaler mot varandra. Detta är mycket användbart när man expanderar eller lanserar nya butikskoncept. 

Crowd Insight Retail är en enkel webbaserad tjänst, med lättförståelig, interaktiv och visuell presentation av stora datamängder.  Tjänsten passar alla företag som har över fem butiker, men framförallt företag med större butiksbestånd, och som vill växa. Med insikterna lär du känna din kundgrupp och kan ta smarta beslut för en mer lönsam verksamhet, avslutar Marcus Velin. 

Faktaruta:

Telia Crowd Insights visar löpande och historisk data om rörelsemönster i samhället baserat på den information som Telias nätverk, med flest användare i Norden, genererar varje dag. Tjänsten lanserades kommersiellt 2017 och tilldelades priset för ‘Digital Project of the Year’ på CIO Awards i december 2020.
Läs mer om tjänsten här

Mer från Telia

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Telia och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?