1515
Innehåll från TeliaAnnons

7 minuter varje dag: Så mycket tid lägger vi på it-strul

Program som hänger sig. Trassel med tillbehör och enheter.

Svenska företagare ägnar i snitt sju minuter varje arbetsdag åt it-strul – på ett år blir det nästan en arbetsvecka. Två av tre företagare blir känslomässigt påverkade av it-problemen som dessutom ökat under pandemin. Det visar en Sifo-undersökning från Telia. 

Här är expertens bästa tips för att minska strulet och frustrationen.

Samla all it och kommunikation – här kan du boka kostnadsfri rådgivning 

Oavsett om du just nu jobbar på kontoret eller vid köksbordet så går 35 minuter i veckan – eller nästan en hel arbetsvecka per år – till att lösa teknikstrul, enligt en Sifo-undersökning från Telia. Tid som skulle kunna läggas på kunderna, att uppdatera webben eller varför inte ta en stärkande promenad.

– Lägger du ihop vad dessa timmar kostar i förlorad arbetstid på en månad kan det bli flera tusenlappar per person – och då börjar det handla om stora belopp på ett år, säger Maria Bygdemo, företagsrådgivare vid Telias Företagskundtjänst i Luleå.

Avstår från teknik på grund av oro

I undersökningen svarar 17 procent av de svenska företagarna att it-strulet ökat under pandemin. Två av tre berättar att de blir ”emotionellt påverkade” av teknikproblemen. Var sjätte företagare känner dessutom oro minst en gång i månaden för att tekniken ska krångla – och var tredje avstår helt från att använda tjänster av rädsla för att de inte ska fungera.

Många fakturor och avtal att hantera

Maria Bygdemo pekar på en vanlig orsak till onödigt it-strul: att företaget har flera olika leverantörer för it, uppkoppling och telefoni.

– Jag har själv en bakgrund som frisör och egen företagare, och vet hur ofta man blir uppringd och presenterad för olika erbjudanden. Att som företagare ha fyra-fem leverantörer är inte ovanligt. Men det blir många kontaktpersoner, fakturor och avtal att hålla reda på – och tjänster och produkter som kanske inte kompletterar varandra. Eller som du inte ens behöver för din verksamhet just nu.

Jaga olika supportdeskar

När något krånglar vet du kanske inte ens vilken support du ska kontakta. Är det datorn, uppkopplingen eller ett program som felar?

– Som mindre företagare har du ofta flera roller – från ekonomi- till personalansvarig – samtidigt som du vill fokusera på din kärnverksamhet. Att ringa runt efter it-support kan ta massor av tid. Med flera leverantörer som inte pratar med varandra finns dessutom en risk att ingen tar ansvar för teknikproblemet.

Expertens råd: Samla tekniken

Maria Bygdemos tips är att i stället samla it- och kommunikationslösningarna hos en leverantör. Att göra så är en växande trend bland svenska företag. 43 procent har redan valt en sådan helhetslösning – och ytterligare 23 procent svarar att de inte har gjort det än, men är intresserade.

Det visar rapporten Telias digitala index 2021 som varje år tar tempen på den digitala mognaden hos svenska företag.

Stora vinster för små företag

Inte minst mindre företag har mycket att vinna på att samla teknikfrågorna, menar Maria Bygdemo:

– I ett mindre företag kan det bli extra kännbart om arbetstid går bort till it-problem, eller om administrationen för all teknik blir en tidstjuv. Genom att låta en leverantör ta hand om alla teknikfrågor kan ni lägga er tid på rätt saker.

I rapporten Telias digitala index lyfter företagen fram flera fördelar med att samla tekniken hos en partner. Här är de fem viktigaste:

mindre administration

lägre totalkostnad

enkelt att ha en leverantör att vända sig till vid frågor och problem

en partner att bygga relation och utvecklas med

tryggare och mer effektivt – leverantören har ett helhetsansvar.

Löser akuta teknikproblem – och utvecklar företaget

Att ha en partner att vända sig till tror Maria Bygdemo är uppskattat både på kort och lång sikt.

– Du får hjälp att lösa akuta problem i vardagen – oavsett fråga eller problem vet du vart du ska vända dig. Men du får också hjälp att utvecklas digitalt på lång sikt. Du får en partner som lär känna dig och din verksamhet och kan hjälpa dig att välja tjänster och produkter. Kanske vill du ha hela företaget på fickan idag – men om något år behöver du ett nytt upplägg.

Samla all it och kommunikation – här kan du boka kostnadsfri rådgivning 

Hur mycket tid lägger ditt företag på it-strul? Testa Telias it-strul-kalkylator här 

 

Mer från Telia

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Telia och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?