1515
Annons
Innehåll från Telia CygateAnnons

För ett starkt cyberförsvar: Identifiera svagaste länken

Nyhetsmediers ökade rapportering om cyberattacker och politiska hot mot Sverige som en följd av Rysslands invasion i Ukraina får allt fler företag att vilja sätta säkerheten högre upp på agendan – men det är inte lätt att veta var man ska börja. Tomas Eklind, ansvarig för cybersäkerhetserbjudande på Telia Cygate ger konkreta råd kring hur man identifierar verksamhetens svagaste länkar och hur IT-säkerhetsarbetet kan integreras i digitaliseringsresan. 

Den ökande trenden i rapporter om cyberattackerna bevisar att alla typer av branscher kan bli drabbade. Enligt Tomas Eklind är det bara en fråga när och inte om man blir drabbad.

– De senaste hoten vi sett är politiska, men vi ser också att det blir vanligare att utnyttja den situationen för andra typer av attacker. Allt från privatpersoner till butiker och större organisationer drabbas. Självklart är det tragiskt att läsa om attacker men något positivt som kommit ur det är att folk idag vet vad vi pratar om när vi pratar om cybersäkerhet, berättar han. 

Den ökade medvetenheten kring cybersäkerhet har skapat ett positivt intresse och en vilja att agera. En av utmaningarna är att många inte vet var de ska börja. Samtidigt befinner sig de flesta företag och organisationer på en digitaliseringsresa där det inte alltid varit en självklarhet att inkludera säkerhetsaspekten från start. Allt för ofta har företag och organisationer inte koll på sin svagaste länk, eller i alla fall inte agerat på den, vilket kan leda till att en eventuell cyberattack upptäcks för sent. 

– Det kommer alltid finnas en svagaste länk som cyberbrottslingar kommer försöka nyttja i kriminellt syfte. Därför gäller det att regelbundet arbeta med kartläggning av sina informationstillgångar i förhållande till hotbild och utföra riskbedömningar tillsammans med sin verksamhet, berättar Tomas Eklind.

– Det är också viktigt att identifiera svagheter i till exempel identitetshantering, infrastruktur, system, applikationer, klienter och molntjänster, med målet att begränsa eller helt eliminera för en angripare att skada verksamheten. Vi ser att många kunder införskaffar olika säkerhetslösningar där vi ofta upptäcker att nyttjandegraden är eftersatt och att många saknar förmågan att kunna svara på frågan om man är eller har varit under en attack, fortsätter Tomas Eklind.

Arbeta med säkerhet i samband med digitaliseringsresan

Den ökade digitaliseringen har tyvärr en baksida där allt det uppkopplade blir ett paradis för de kriminella. Då är det värdefullt med en partner som kan hantera båda delar. 

– Vår kombination av Telia och Cygate, kommunikation och IT, är unik och gör att vi är en trovärdig och stabil partner som kan leverera helhetslösning för en säker och robust digital infrastruktur. Vi kan hantera hela behovskedjan från rådgivning och konsultativt stöd till tekniska lösningar för såväl uppkoppling och kommunikation som nätverk, säkerhet och hybrid-IT. 

Tomas Eklind understryker att även om olika företag och organisationer befinner sig i olika faser är det många som är behov av guidning.

– Som första steg ger vi råd kring där våra kunder står i nuläget och hjälper till att kartlägga tillgångar, utföra hotanalyser och bedöma risker. Vi definierar vad som är viktigast att börja med och vad de kan göra utan att investera i nya produkter eller tjänster. Därefter kan vi hjälpa dem att aktivera säkerhetsfunktioner som de eventuellt redan har men inte börjat använda. Sedan kan vi inleda det arbete vi anser är bland det viktigaste; att de har upptäckandeförmåga för rätt delar och en beredskap för att hantera intrång själva eller med hjälp av extern part, avslutar han. 

Om Telia Cygate

Som Sveriges ledande operatör, har Telia levererat kommunikationslösningar till stora delar av näringsliv och offentlig sektor i närmare 170 år. Cygate är en del av Telias företagsaffär, och är en snabbfotad systemintegratör som levererat säkerhetslösningar i mer än 40 år.

Läs mer här 

 

Mer från Telia Cygate

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Telia Cygate och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera