Annons
Innehåll från Telia CompanyAnnons

Så kan outsourcing av IT öka säkerheten

Allt fler företag outsourcar sin IT. Därmed blir man av med IT-bekymmer och kan fokusera helt på företagets kärnverksamhet.

Men hur säkert är det?

– Inte minst små och medelstora företag kan få en mycket säkrare IT-miljö, säger Daniel Boström, IT-expert på Telia.

Upptäck fler fördelar med IT-avdelning som tjänst

Outsourcing av IT är en växande trend bland företag runtom i Sverige.

– Det nya är att företag numer köper hela lösningen. Förr köpte många in personal att göra jobbet, men behöll ansvaret – och huvudvärken – för sin IT-miljö. Idag lägger man ut både och, säger Daniel Stark, chef för strategi och affärsutveckling på Telia.

Prenumerera på en IT-avdelning

De flesta aktörer som lanserar sådana tjänster vänder sig dock till stora företag. Telia erbjuder därför ”IT-avdelning som tjänst” för företag från 10 anställda och uppåt.

– Det innebär att ett expertteam från Telia blir er IT-avdelning – med support, övervakning av er IT-miljö dygnet runt samt ansvar för säkerhet och uppdateringar, förklarar Daniel Stark.

Tjänsten är ett prenumerationserbjudande, och företaget kan baka in sina kommunikationstjänster i samma avtal.

– Traditionellt finns en uppdelning mellan IT och telekom, men det blir betydligt enklare och mer effektivt att samla alla teknikfrågor.

Kompetensen blir en del av företaget

Daniel Boström är senior professional och IT-konsult på ”IT-avdelning som tjänst”. Hans team sitter i Stockholm, och har sedan hösten 2018 ansvar för ungefär 100 företags IT-miljöer, i storleksklassen 10 till runt 100 anställda.

– Vi är IT-konsulter, tekniker och specialister med en samlad kompetens som blir en del av ditt företag när du prenumererar på tjänsten. Det är förstås svårt att ha motsvarande spetskompetens inhouse, särskilt för mindre företag.

Företagen vill ha support och säkerhet

Oavsett bransch och storlek på företaget är det ungefär samma frågor man vill lösa med outsourcing:

– Dels supporten, att man alltid har någon att vända sig till vid problem. Och dels säkerheten, att en trygg partner tar över ansvaret.

Många företag oroar sig för driftstopp som kostar tid och pengar.

Hur jobbar då Telia med säkerheten?

– Vi startar med att kartlägga företagets IT-miljö samt föreslå förbättringar. Vi installerar en programvara som vi kallar ”vår agent” i kundens datorer. Med den får vi koll på allt från datorernas antivirusskydd till brandväggar och hur en server mår. Via agenten kan vi sedan lösa de flesta problem utan att åka ut till företaget.

Åtgärdar innan det blir problem

Många företag har system och arbetssätt som börjar bli gamla vilket i sig är en säkerhetsrisk, påpekar Daniel.

– Vi ser till att företaget får en modern IT-miljö som ständigt uppdateras. Det kan stå en ensam server på kontoret – går den sönder blir det driftstopp som tar en vecka att åtgärda. Vi har färdiga lösningar som förebygger ett sådant stopp. Mycket handlar om att jobba proaktivt – att förutse risker och åtgärda innan det blir några problem som påverkar verksamheten.

Övervakning dygnet runt

Så mycket som möjligt flyttas från servrar till molnet, men om kunden har servrar övervakas dessa dygnet runt.

– Händer det något larmas våra tekniker.

En gång om året gör Telias team en grundlig genomgång av säkerheten. En tekniker gör också noggranna servicekontroller.

Utbildar personalen i IT-säkerhet

– Vi tar fram lämpliga back-up-lösningar. Många jobbar i Office 365, men få tänker på att man behöver en back up för att säkra sig mot virus.

En annan del av säkerhetsarbetet är att utbilda personalen.

– Tillsammans kan vi skapa en policy för en modern, säker IT-miljö med hänsyn till bland annat GDPR och var man lagrar sin data.

Sammanfattningsvis kan ett företag öka sin säkerhet dramatiskt.

– Det gäller inte minst mindre företag som inte haft möjlighet att prioritera de här frågorna. 

”Som er egen IT-avdelning”

Den personliga kontakten är viktig, framhåller Daniel Boström:

– Det är alltid samma tekniker som svarar när du ringer. Jag skulle säga att vi erbjuder en unik support för företag från 10 anställda på hela deras IT-miljö. Vi lär känna miljön i detalj, och kunden lär känna oss. Vi blir med andra ord som er egen IT-avdelning fastän vi inte sitter på ert kontor.

Upptäck fler fördelar med IT-avdelning som tjänst

 

Mer från Telia Company

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Telia Company och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?