Annons
Innehåll från Telia CompanyAnnons

Så fick Multeral Group IT-avdelningen de alltid drömt om

David Kjellander är teknisk chef på Multeral Group som säljer och underhåller köksutrustning för restauranger och storkök.
David Kjellander är teknisk chef på Multeral Group som säljer och underhåller köksutrustning för restauranger och storkök.

Tekniska chefen David Kjellander kunde lägga tio timmar i veckan på att ”släcka bränder” orsakade av IT-strul, detta utanför sina ordinarie arbetsuppgifter.

Nu prenumererar företaget Multeral Group på en extern IT-avdelning.

– Vi har ett team att ringa till som löser allt, oavsett teknikproblem, säger David.

Upptäck fler fördelar med IT-avdelning som tjänst 

Multeral Group är ett expanderande svenskt företag, ledande inom professionella kök. De säljer och underhåller köksutrustning åt allt från storkök till restauranger och snabbmatskedjor. Företaget har kontor i fem städer, med basen i Örebro, och 75 anställda.

”La mycket tid på att jaga support”

David Kjellander, teknisk chef och IT-manager, jobbar på kontoret i Stockholm.

– Vi är beroende av att tekniken fungerar. Till exempel skickar våra drygt 20 servicetekniker dagligen sina ordrar via mobilen när de servat eller installerat.

En stor del av IT-ansvaret har vilat på Davids axlar, trots att det inte varit hans primära arbetsuppgift.

– Det kunde vara en dator som inte startade, att någon glömt sitt lösenord, att vår copyprinter inte fungerade. Jag kunde lägga tio timmar i veckan på att släcka bränder.

Precis som många företag hade Multeral Group outsourcat sin IT-drift.

– Bolaget vi anlitade förvaltade våra servrar i sin hall, men hade ingen koll på andra frågor i vår IT-miljö. Ingen hade helheten, och vi fick lägga mycket tid på att jaga efter rätt support, beroende på typ av problem.

Prenumererar på en IT-avdelning

Idag prenumererar Multeral Group på Telias ”IT-avdelning som tjänst”. Tjänsten innebär att ett expertteam från Telia blir företagets IT-avdelning – med support, övervakning av företagets IT-miljö dygnet runt och ansvar för säkerheten.

Telia har också hand om kommunikationsfrågorna.

Emilia Anttila, account manager på Telia, är kundansvarig.

– Traditionellt finns en uppdelning mellan IT och telekom. Men genom att skräddarsy en helhetslösning blir det många vinster för företaget. Vi har till exempel uppgraderat Multerals växel så att deras kunder får samma hjälp oavsett om de chattar, mejlar eller ringer till företaget, berättar hon.

”Känns som vår IT-avdelning”

Och David Kjellander har fått den IT-avdelning han drömt om.

– Vi har ett dedikerat team som lärt känna både oss och vår IT-miljö. De har gjort en omfattande analys och kommer att modernisera hela vår IT-lösning.

Det handlar om allt från att flytta från servrar till molnet och förbättra säkerheten till att införa smartare arbetssätt och utbilda personalen.

– Telias team jobbar proaktivt och kan åtgärda brister innan det uppstår några problem, till exempel om en hårddisk börjar bli gammal.

• Den största fördelen?

– Enkelheten. Vi har ett ställe att ringa till, oavsett teknikfråga. De känns verkligen som vår IT-avdelning, även om de inte sitter i huset. De har också tekniker att skicka ut i hela Sverige, vilket är guld värt för oss som sitter i fem städer.

Kostnadseffektivt med prenumeration

Lösningen blir samtidigt mer kostnadseffektiv.

– Det blir enklare att budgetera och ha koll på utgifterna för IT och telekom. Tidigare har kostnaderna varierat och skenat vissa månader. Arbetstiden som frigörs är också en vinst. 

• Hur har din arbetsvardag förändrats?

– Nu kan jag fokusera helt på mina arbetsuppgifter, och jobba mer långsiktigt och strategiskt med IT-frågorna. Kort och gott: Jag får ta ställning till vilka system vi ska ha, istället för att försöka fixa system som inte fungerar.

Upptäck fler fördelar med IT-avdelning som tjänst 

 Fakta: IT-avdelning som en tjänst

• Innebär att Telia hanterar IT- och kommunikationstjänster för företaget. Vänder sig till företag från 10 anställda.

• Tjänsten är prenumerationsbaserad och erbjuder ett expertteam som gör en grundlig analys för att skräddarsy tjänsten utifrån verksamhetens behov. Därefter tar teamet ansvar för och har full koll på IT-miljön dygnet runt.

• Telia jobbar proaktivt genom löpande säkerhetskontroller så att eventuella fel kan åtgärdas innan de skapar problem. Dessutom gör Telia en grundlig undersökning en gång om året för att säkerställa att företagets IT-miljö är uppdaterad, säker och tillgänglig.

• I tjänsten ingår support samt konsultation och utbildning med syftet att hjälpa företaget att frigöra mer tid och skapa effektivare arbetssätt.

 

Mer från Telia Company

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Telia Company och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?