Annons
Innehåll från Telia CompanyAnnons

Så blir ditt företag vinnare på digitaliseringen – 5 tips

Högdigitala företag har generellt högre tillväxt och lönsamhet än företag som inte kommit så långt med digitaliseringen.

Det visar en ny undersökning från Telia.

Här är 5 tips till företag som vill komma ifatt digitalt.

Upptäck fler fördelar med IT-avdelning som tjänst

Att jobba med digitala verktyg som molnlösningar, videomöten och chattar är en självklarhet för de flesta företag, och många har nog en bild av att den digitala jämlikheten ökar.

Men Telias nya rapport visar tvärtom att de digitala klyftorna består mellan företag runtom i Sverige.

”Oroande att små företag halkar efter”

– Det är framför allt stora företag som har kommit längre, medan de små halkar efter vilket är oroande, säger Daniel Stark, chef för strategi och affärsutveckling på Telia.

Rapporten ”Telias digitala index” har gjorts av analys- och undersökningsföretaget Nepa som granskat hur redo svenska företag är att ta tillvara på digitaliseringens möjligheter.

Bland de högdigitala företagen svarar ungefär hälften att de ökat tillväxten och effektiviteten de senaste två åren – jämfört med 29 procent bland de lågdigitala.

Vad kan då lågdigitala företag lära av dem som kommit längre?

Daniel Stark sammanfattar 5 framgångsfaktorer:

1. Automatisera monotona arbetsuppgifter

Vi pratar ofta om att AI ”tar folks jobb”. Men en annan sida av myntet är att automatiseringen kan göra ditt företag mer attraktivt. Automatisera repetetiva sysslor som fakturahantering – och det blir enklare att locka och behålla duktiga medarbetare.

2. Hur möter ni kunderna digitalt?

En viktig förklaring till att högdigitala företag ofta är mer framgångsrika är hur de möter sina kunder digitalt. Som konsumenter har vi snabbt blivit mycket mer kräsna. Det måste vara enkelt och smidigt att integrera digitalt med ditt företag: boka tid, få svar i chatten, beställa varan och så vidare.

3. Jobba medvetet datadrivet

Företag i alla storlekar samlar in mer data om sina kunder. Men det är framför allt större företag som använder datan på ett systematiskt sätt med automatiserade digitala verktyg som marketing automation och ad-words. De når därmed ut till sina kunder med mer träffsäkra erbjudanden till en lägre kostnad. Telias nya undersökning visar att 55 procent av företagen med 50-500 anställda jobbar på detta sätt – jämfört med 27 procent av företagen med 1-9 anställda.

4. Flexibla arbetssätt – en hygienfaktor

Högdigitala företag lyckas i högre utsträckning behålla sin personal och locka nya talanger, visar Telias undersökning. En nyckel är att personalen kan jobba flexibelt, något som börjar bli en hygienfaktor, inte minst inom kvalificerade yrken. Prioritera digitala lösningar som gör det möjligt för personalen att jobba effektivt var och när det passar dem bäst.

5. Outsourca IT

Genom att outsourca driften och ansvaret för er IT blir ni av med teknikbekymmer som kan störa era arbetsflöden. IT-problem kan stjäla mycket resurser internt – tid som ni istället kan lägga på att digitalisera er verksamhet på ett smart sätt (se tips 1-4).

Telia har nyligen lanserat ”IT-avdelning som tjänst” som vänder sig till företag från 10 anställda.

– Tjänsten innebär att ett expertteam från Telia blir företagets IT-avdelning med support, övervakning av företagets IT-miljö och ansvar för säkerheten, förklarar Daniel Stark.

Den här typen av tjänster brukar vanligtvis rikta sig till större företag, påpekar Daniel.

– Företaget kan också samla sina IT- och kommunikationstjänster i Telias unika erbjudande. Traditionellt finns en uppdelning mellan IT och telekom där företagen behöver sätta sig in i olika komplexa lösningar. Det kan förenkla väsentligt att samla ihop alla teknikfrågor.

Upptäck fler fördelar med IT-avdelning som tjänst

Fakta: Telias digitala index

• För andra året i rad har Telia gjort en undersökning som visar hur redo svenska företag är att ta tillvara digitaliseringens möjligheter.

• Undersökningen är gjord tillsammans med analys- och undersökningsföretag NEPA och bygger på svar från cirka 1000 företag runtom i Sverige.

• Företagen har fått svara på frågor om automation, distansarbete, sociala medier och informationsflöden.

Fakta: IT-avdelning som en tjänst

• Innebär att Telia hanterar IT- och kommunikationstjänster för företaget. Vänder sig till företag från 10 anställda.

• Tjänsten är prenumerationsbaserad och erbjuder ett expertteam som gör en grundlig analys för att skräddarsy tjänsten utifrån verksamhetens behov. Därefter tar teamet ansvar för och har full koll på IT-miljön dygnet runt.

• Telia jobbar proaktivt genom löpande säkerhetskontroller så att eventuella fel kan åtgärdas innan de skapar problem. Dessutom gör Telia en grundlig undersökning en gång om året för att säkerställa att företagets IT-miljö är uppdaterad, säker och tillgänglig.

• I tjänsten ingår support samt konsultation och utbildning med syftet att hjälpa företaget att frigöra mer tid och skapa effektivare arbetssätt.

Mer från Telia Company

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Telia Company och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?