Annons
Innehåll från Telia CompanyAnnons

IT-företaget som outsourcar sin IT: ”Ökade intäkter och nöjdare personal”

Fredrik Åström, vd på Artic Group i Luleå som outsorcat sin IT.
Fredrik Åström, vd på Artic Group i Luleå som outsorcat sin IT.

Arctic Group i Luleå är experter på IT – men har outsourcat sin egen IT.

– Jag ser inga fördelar med att sköta IT-frågorna internt, säger Fredrik Åström, vd.

Upptäck fler fördelar med IT-avdelning som tjänst

Arctic Group är ett av Norrlands största privatägda IT-konsultbolag, det grundades 1996 och omsätter nästan 80 miljoner kronor. Alla 49 anställda jobbar från Luleå men de har kunder i hela Norden, i Baltikum samt i norra Afrika och Mellanöstern.

– Vi är nischade och bra på det vi gör – det handlar bland annat om utveckling och införande av verksamhetssystem, säkerhetslösningar samt att integrera nya system och applikationer med äldre, berättar Fredrik Åström, vd.

Fyra leverantörer och två interna IT-ansvariga

Tidigare hade företaget fyra olika leverantörer för sina egna IT- och kommunikationstjänster.

– En för internetlinan, en för mobilavtal, en för Office-licensen och en för telefonsvar. Två av våra medarbetare skötte samtidigt IT-frågorna, lite med vänster hand. Och en hel del frågor ramlade på mig som vd.

Prenumererar på en IT-avdelning

Det låter kanske krångligt men är inget ovanligt upplägg. Traditionellt finns en uppdelning mellan kommunikationstjänster och IT där företag behöver sätta sig in i olika komplexa lösningar, både genom egna resurser och från en rad leverantörer.

Men sedan årsskiftet är Arctic Groups alla IT- och kommunikationsfrågor outsourcade och därmed samlade på en extern ”ö” utanför företaget. Företaget prenumererar nämligen på Telias nya erbjudande ”IT-avdelning som tjänst”.

– Det innebär att ett expertteam från Telia har gjort en grundlig analys av vår IT-miljö och skräddarsytt en lösning för oss. Idag har teamet ansvar för och full koll på all vår IT, dygnet runt, säger Fredrik Åström. 

Kortare processer och en faktura

Fredrik Åström ser redan en rad fördelar.

– För det första blir det billigare att baka in allt i ett avtal, istället för olika avtal med flera leverantörer.

Det blir också enklare och tydligare när ansvaret samlas hos en aktör, menar han.

– Förr var ansvaret utspritt – på våra medarbetare, på mig, på våra leverantörer. Idag har vi korta processer, en faktura, ett team att vända oss till så fort det uppstår några frågor.

• Men borde inte ni som IT-experter kunna sköta er egen IT på bästa sätt?

– Jag ser faktiskt inga fördelar med att hantera det inhouse. Våra medarbetare som tidigare tog hand om IT-frågorna – allt från brandväggar till lösenord och inköp av datorer – kan nu lägga den tiden på att jobba med våra kunder istället. Det ökar våra intäkter på ett tydligt sätt.

Företaget kommer också bort från egenbyggda lösningar och från personberoendet, påpekar Fredrik Åström.

– När medarbetare har hand om IT-frågor blir man sårbar – om de är på semester, hos en kund eller i en workshop så står man där. Nu kontaktar vi vår IT-avdelning hos Telia som kan allt om vår IT-miljö och problemet blir löst direkt. Telia ansvarar också för säkerheten dygnet runt.

Outsourcing en växande trend

Fredrik Åström menar att den nya lösningen även ger nöjdare personal.

– Det är roligare och mer spännande att jobba externt och bidra till en bättre lönsamhet än att lösa interna IT-frågor, som ofta är en otacksam uppgift.

Outsourcing av tjänster är generellt ett växande fenomen, tror Fredrik Åström.

– Både små och stora företag vill kunna ägna sig åt sin kärnverksamhet. Då är det smart och effektivt att lägga ut andra delar av verksamheten på proffs.

Arctic Group har en tydlig strategi: att fokusera på sina kunder.

– Därför outsourcar vi det vi kan. För tre år sedan var det ekonomiavdelningen och all lönehantering. Vi tog också bort alla egna servrar och la oss i molnet. Nu är det IT- och telekomfrågorna som vi flyttat ut, vilket redan känns som ett jättelyft!

Upptäck fler fördelar med IT-avdelning som tjänst

Fakta: IT-avdelning som en tjänst

• Innebär att Telia hanterar IT- och kommunikationstjänster för företaget. Vänder sig till företag från 10 anställda.

• Tjänsten är prenumerationsbaserad och erbjuder ett expertteam som gör en grundlig analys för att skräddarsy tjänsten utifrån verksamhetens behov. Därefter tar teamet ansvar för och har full koll på IT-miljön dygnet runt.

• Telia jobbar proaktivt genom löpande säkerhetskontroller så att eventuella fel kan åtgärdas innan de skapar problem. Dessutom gör Telia en grundlig undersökning en gång om året för att säkerställa att företagets IT-miljö är uppdaterad, säker och tillgänglig.

• I tjänsten ingår support samt konsultation och utbildning med syftet att hjälpa företaget att frigöra mer tid och skapa effektivare arbetssätt.

 

Mer från Telia Company

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Telia Company och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?