Upptäck fler fördelar med IT-avdelning som tjänst
Idag är videomöten, chattar, datorer och smartphones självklara verktyg för de flesta företag. Men många företagare vill inte vara teknikexperter, utan önskar bara att all teknik ska fungera – så att de kan fokusera på sin kärnverksamhet.
Outsourcing växande fenomen
Allt fler lägger därför ut IT-ansvaret. Svenska företag investerar ungefär 28 miljarder kronor under 2020 på att outsourca sin IT – en volymökning med 5-6 procent jämfört med 2019. Det visar rapporten ”IT-Radar 2020” från analysföretaget Radar.
IT-outsourcing är en trend som kommer att växa, tror Daniel Stark, chef för strategi och affärsutveckling på Telia.
– Tekniken blir allt mer komplex och det är svårt att hänga med, inte minst för små och medelstora företag. Genom att outsourca sin IT kan mindre företag få tillgång till samma kompetens och säkerhet som ett stort IT-bolag.
Inte funnits för mindre företag
Telia erbjuder därför ”IT-avdelning som tjänst” som vänder sig till företag från 10 anställda.
Tjänsten innebär att ett expertteam från Telia blir företagets IT-avdelning, med support, övervakning av företagets IT-miljö och ansvar för säkerheten.
– Många aktörer erbjuder sådana tjänster för stora bolag, men det har inte varit tillgängligt för mindre företag, säger Daniel Stark.
Företaget kan också samla sina IT- och kommunikationstjänster i Telias unika erbjudande.
– Traditionellt finns en uppdelning mellan IT och telekom där företagen behöver sätta sig in i olika komplexa lösningar. Det kan förenkla väsentligt att samla ihop alla teknikfrågor.
Vilka vinster kan då ett företag göra på att outsourca sin IT?
Daniel Stark sammanfattar fem:
• Kostnadseffektivt
Som regel blir det billigare – ni betalar bara för de funktioner ni behöver och använder. Interna IT-kostnader drar lätt iväg, och det kan kosta massor i förlorad arbetstid om det uppstår problem.
• Ökad konkurrenskraft
Ni kan fokusera helt på er kärnverksamhet. Samtidigt får ni en IT-miljö som uppdateras och utvecklas av tekniker med spetskompetens.
• Kunskap och service
Oavsett IT-problem – ni har alltid en support att kontakta som är experter på er IT-miljö och kan lösa problemen direkt.
• Ökad säkerhet
När ni outsourcar er IT tar leverantören ansvar för säkerheten och jobbar proaktivt för att undanröja alla teknikrelaterade risker.
• Nöjdare medarbetare
Det finns många ofrivilliga IT-ansvariga, som kanske har en rad andra arbetsuppgifter. Verksamheten blir också mer sårbar om IT-frågorna hänger på interna medarbetare.
Så kommer ni igång
Telias ”IT-avdelning som tjänst” inleds med en grundlig analys av företagets IT-miljö. Därefter tar Telias team över IT-ansvaret.
– Supporten och säkerheten är centrala delar. Man kan kontakta oss och få återkoppling direkt. De allra flesta frågor åtgärdar vi utan att besöka företaget, säger Daniel Boström, IT-konsult på IT-avdelning som tjänst, som ansvarat för IT-miljön för ett hundratal företag det senaste året.
Jobbar proaktivt med säkerheten
Vad gäller säkerheten jobbar teamet proaktivt genom löpande kontroller.
– Eventuella fel kan åtgärdas innan de skapar problem. Dessutom gör vi en noggrann undersökning en gång om året för att säkerställa att företagets IT-miljö är säker och uppdaterad.
I tjänsten ingår också utbildning.
– Det kan handla om smartare arbetssätt, eller om att agera IT-säkert.
Den personliga kontakten är A och O, betonar Daniel Boström.
– Du kommer inte till en tekniker-vem-som-helst, utan till ett tight team som kan er IT-miljö utan och innan. Varje företag ska känna att vi är deras IT-avdelning.
Upptäck fler fördelar med IT-avdelning som tjänst