ANNONS:
Till Di.se

Innehåll från Tele2

Succéföretagaren: ”Faktorerna som gör ert företag framgångsrikt”

Han har 29 års erfarenhet inom IT och telekom, nu har Tom Craig precis börjat som Executive Vice President, Sweden Business på Tele2. Här delar han med sig av sina allra bästa tips och erfarenheter från karriären.

Bara ett klick bort – här hittar du rapporten Power 2 Stay Ahead och mycket mer

 Power 2 Stay Ahead är en rapport signerad Tele2, där förutsättningarna för ett framgångsrikt företag kartläggs med hjälp av forskning och analyser samt intervjuer med experter och Tele2s ledande företagskunder. Syftet är att hjälpa företag ligga i framkant, och få dem att ligga steget före i en digital värld som aldrig står still. Tom Craig menar att den grundläggande faktorn handlar om att stötta sina företagskunder med bättre kommunikationslösningar och pålitlig kunskap inom IT och telekom, allt för att företagen ska kunna fokusera på det som är viktigt: deras egen affärsverksamhet.

 Från nyutexaminerad till styrelsemedlem – på samma företag
Tom Craig är en person med många strängar på sin lyra. Under sina nästan 30 verksamma år har han samlat erfarenhet på företag som BT Global Services, Vodafone och Millicom Group.

– Jag började jobba i telekomindustrin direkt efter att jag tog examen i elektronikteknik för många år sedan. Min yrkeskarriär började hos BT Global Services – där jag sedan lämnade företaget som styrelsemedlem, säger Tom Craig.

 ”Tele2s förmåga inom B2B är exemplarisk”
Sedan början av november 2018 är han Executive Vice President, Sweden Business på Tele2, en roll och uppgift han ser fram emot att ta sig an.

– Tele2 har relationer med kunder från det minsta mikroföretaget till de allra största bolagen. Tele2s förmåga inom B2B är exemplarisk, och nu ska vi bli ännu bättre med alla tekniska lösningar för våra kunder i Sverige. Vi har alla tillgångar att hjälpa dem, säger Tom Craig.

 Faktorerna som gör företag framgångsrika
Självklart samlar man på sig mycket kunskap när man har varit verksam inom samma bransch under så många år. Förutom att ha följt den tekniska utvecklingen från första parkett har Tom även hittat nyckelfaktorer som gör företag framgångsrika – oavsett bransch:

– Det finns tusentals vägar att välja mellan när det är dags för företag att expandera, här gäller det att sålla och bestämma sig för två eller tre idéer. Det gör det lättare att skala upp utan att distraheras av sådant som inte ger utdelning, säger Tom och fortsätter:

– Att hitta de bästa talangerna är väldigt viktigt. Ta er tiden att hitta rätt personer – och utveckla deras potential. Många säger att de redan gör det, men hur mycket tid lägger egentligen företag på personalutveckling? 

 Vad krävs för att bli ett framgångsrikt företag
Ett företags strategier blir mycket enklare att följa om man har rätt kompetens på plats. En annan viktig framgångsfaktor är att förstå sin bransch:

– Man måste förstå marknaden och se var man befinner sig inom allt från den geografiska aspekten till teknologin. Lär känna era konkurrenter och vad deras styrkor och svagheter är. Det spelar ingen roll i vilken bransch man befinner sig, det är samma principer, säger Tom och fortsätter:

– Det är där mitt fokus ligger nu, jag tar mig tiden att förstå alla aspekter av marknaden och var Tele2 befinner sig. Vad krävs för att ligga i framkant? Det är lätt att säga – men det krävs mycket arbete för att bli bäst inom sin bransch.

Bara ett klick bort – här hittar du rapporten Power 2 Stay Ahead och mycket mer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tele2 och ej en artikel av Dagens industri

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies