ANNONS:
Till Di.se
FREDAG 15 DEC Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS BEVAKNINGAR

Innehåll från Target Aid

Välgörenhet hett i New York – här är nya trenden

I USA ses det som självklart att skänka pengar till välgörenhet.
I New York går man nu ett steg längre och öppnar en bar där 100 procent av intäkterna går till välgörande ändamål.
– Det är som en folkrörelse, säger Pontus Braunerhjelm, professor i nationalekonomi och grundare av Filantropiskt forum.

 Läs mer om det nya sättet att skänka  

 Välgörenhet är djupt förankrat bland bättre bemedlade amerikaner och ses som ett krav i finare kretsar. Det är också en del av det sociala umgänget.

Det finns flera orsaker till det. En är den generösa skattelagstiftningen där välgörenhet är avdragsgillt. Men den starkaste orsaken är att det sedan en lång tid tillbaka är en del av det amerikanska samhällskontraktet.

– Det manifesterades av att den otroligt framgångsrike industrialisten Andrew Carnegie som i ”Rikedomens evangelium” i början av 1900-talet skrev att det är de förmögnas skyldighet att ge tillbaka till det samhälle som har gjort det möjligt för dem att bygga de förmögenheterna, säger Pontus Braunerhjelm och fortsätter:

– Det har blivit en folkrörelse. Alla ger och i USA handlar det mycket om att donera pengar. 75 procent av de samlade donationerna kommer genom gåvor och inte via stiftelser. Du ger till din lokala skola, till kyrkan, till idrott.

I USA skulle det vara i det närmaste otänkbart att inte skänka pengar eller engagera sig inom välgörenhet om du själv är välbärgad. Dessutom är det bra för din sociala status.

– Du klättrar på den sociala prestigestegen genom att ge bort.

Exempelvis startade Bill Gates och Warren Buffet, världens rikaste och tredje rikaste personer, för 7 år sedan kampanjen ”The giving pledge” där världens rikaste familjer lovar att skänka minst hälften av sin förmögenhet till välgörenhet.

– Det är en viktig signal när de superrika visar att de skänker bort hälften eller mer av sin förmögenhet till samhällsangelägna ändamål, säger Pontus Braunerhjelm.

Att välgörenhet är hett syns inte minst i New York. Där har man nyligen öppnat Coup, som är stadens första ideella bar där 100 procent av intäkterna går till välgörenhet. Baren gynnar organisationer som inte längre får statligt stöd och gästerna får själva välja var de vill att deras pengar hamnar. Man kan till exempel skänka till Planned Parenthood och Human Rights Campaign.

 I Sverige ses ett ökat intresse att skänka pengar till välgörenhet. Och det är allmänheten som står för de största bidraget. Förra året skänkte allmänheten 7286 miljoner kronor och företagen endast 1278 miljoner kronor, enligt statistik från svensk insamlingskontroll.

Och det är de stora välkända organisationerna som får det mesta av våra slantar. De 20 största får mer än 65 procent av insamlade medel från allmänheten medan de övriga drygt 400 organisationerna med 90-konton får dela på resten. (Siffror från 2105 publicerade av Svensk Insamling, för 2016 publicerades inga sådana siffror)

– Det är svårt för de mindre organisationerna att nå ut och synas bland de stora som har en annan budget för marknadsföring och reklam. Vi vill hjälpa de små och mellanstora organisationerna att nå ut och hitta nya givare, utan kostsamma reklamkampanjer eller telefonvärvningar, säger Mirjam Johansson, vd på Target Aid.

Target Aid är en samlingsplats där välgörenhetsorganisationer med 90-konton i alla storlekar kan lista sina projekt, gratis. På så sätt kostar det inget för organisationen att hitta givare – och givarna får själva välja exakt var pengarna ska gå och hur mycket man vill skänka.

 Target Aid’s nya kartsök för välgörenhetsprojekt

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Target Aid och ej en artikel av Dagens industri