ANNONS:
Till Di.se
FREDAG 15 DEC Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS BEVAKNINGAR

Innehåll från Target Aid

Välgörenhet allt viktigare i företagens PR-arbete

Förra året skänkte svenska företag 1278 miljoner kronor till välgörenhet.
Och det blir allt viktigare för företag att göra sig synliga som givare. Inte minst ur marknadsföringssynpunkt.

Läs om det nya sättet att skänka

Många företag lovar att skänka pengar till välgörenhet mot att kunderna köper en tjänst eller vara och det dyker ständigt upp nya långsiktiga samarbeten mellan företag och välgörenhetsorganisationer. I en undersökning bland landets 100 största bolag skyltar 54 procent av företagen med välgörenhetssamarbeten på sina webbplatser, en siffra som ökar för varje år.

Ett exempel från förra året är finansmannen Roger Akelius som matchade varje krona som Läkare utan gränser samlade in under december. Kampanjen gjorde till slut att insamlingen mer än tredubblades, från 80 miljoner till 260 miljoner kronor och gav Läkare utan gränser ett historiskt resultat.
– Jag är inte stolt. Jag slipper skämmas. Samhället gav mina bolag vinster, jag vill ge tillbaka, sa miljardären i en kommentar till Dagens Industri.

Förutom att det känns bra i magen är engagemanget en viktig del i företagens PR-arbete. Att visa att man bryr sig skapar ett mervärde och en positiv känsla hos kunderna. Och det ska gärna vara kopplat till frågor som är viktiga för företagen.

– Visst är det bra PR för företagen att visa att man skänker pengar till välgörenhet. Inte minst lokalt att man är en samhällsaktör som månar om en särskilt område, säger Pontus Braunerhjelm, professor i nationalekonomi, grundare av Filantropiskt forum och forskningsledare på Entreprenörskapsforum.

 Och företagssamarbeten handlar inte bara om pengar, utan det kan vara att man skänker utbildningar eller annat, i bland värt flera miljoner kronor.

 Men trots att välgörenhet är en viktig PR-strategi står företagen bara för 6,4 procent av intäkterna till landets organisationer med 90-konto. Förra året skänkte företagen 1278 miljoner kronor till välgörenhet medan allmänheten skänkte 7286 miljoner kronor. Allt enligt statistik från svensk insamlingskontroll.

– I Sverige är det vanligare att man startar en stiftelse som är kopplat till företaget. Vi har Axfoundation, Wallenberg foundation, Ingvar Kamprad, Skypegrundaren Niklas Zennström och så vidare. Antalet stiftelser har skjutit i höjden, säger Pontus Braunerhjelm.

 På Target Aid väljer du själv var pengarna ska gå

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Target Aid och ej en artikel av Dagens industri