ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Target Aid

Så vill vi skänka 2018

Vi svenskar skänker pengar till välgörenhet som aldrig förr.
Men beteendet förändras, från månadsgivande och sms vid insamlingsgalor till digitala plattformar och ”giving on the go”.
Här är de största trenderna för nästa år.

Ett nytt sätt att skänka 

 Ge över organisationsgränserna

Vi bryr oss mer om att ge där hjärtat finns.

– Det du brinner för är viktigare än namnet på organisationen som tillhandahåller det. En stor organisation kan så klart vara betryggande men fler och fler bryr sig mer om ändamålet än organisationen, och därför vill många veta till vilka projekt pengarna går och välja därefter, säger Mirjam Johansson, vd på den digitala välgörenhetsplattformen Target Aid.

 Digitaliseringen ökar

Allt fler vill skänka via mobilen, via plattformar eller organisationens hemsida. Att lägga pengar i en bössa blir mindre och mindre vanligt. Fler vill ge då och då till olika organisationer snarare än att vara månadsgivare i bara en organisation.

 Ökat engagemang

– 2018 vill man vara ännu mer engagerad än man har varit tidigare. Man vill få feedback och veta när pengarna används till ändamålet, säger Mirjam Johansson.

 Socialt givande

55 procent av alla som tar del av ett budskap från en välgörenhetsorganisation eller insamling väljer att engagera sig på något sätt, enligt en undersökning från Nonprofit.org. Lite mer än hälften av dem väljer att skänka pengar. Välgörenhet i sociala medier engagerar och bidrar till ökat givande.

– Vi brukar prata om välgörenhet som ger ringar på vattnet. Om en rekommendation att engagera sig i ett välgörenhetsprojekt kommer från någon du känner är den så mycket starkare än om den kommer utifrån. Därför har vi på Target Aid möjligheten att dela de projekt man brinner för eller har skänkt till i sociala medier, för att skapa de här ringarna på vattnet och följa hur engagemanget sprids.

 Högre krav på transparens

I en Novusundersökning som genomfördes på uppdrag av FRII svarade 62 procent att det viktigaste för att de ska ha förtroende för en välgörenhetsorganisation är att organisationen är öppen med hur verksamheten bedrivs och styrs. 58 procent svarade att det viktigaste är att organisationen visar hur givarnas pengar gör nytta.

Mobilt givande ökar

2018 kommer mobilen stå för 57 procent av all surftrafik. Förra året ökade antal donationer gjorda med hjälp av en mobiltelefon med 205 procent. Med mobilen möter man den ökade efterfrågan att kunna skänka ”on the go”, i busskön på väg till jobbet eller när helst det passar dig.

– Det som händer i den digitala världen nu är revolutionerande och vad smartphones betyder för insamling går knappt att beskriva. När vi öppnar upp möjligheten att skänka till exakt det man vill, precis när känslan att man vill hjälpa till kommer, gör vi något helt nytt, och det är viktigt, säger Mirjam Johansson.

 Mer pengar till välgörenhet

Givandet ökar varje år och i takt med att fler sätt att skänka på dyker upp, som möter våra önskemål på modern insamling så kommer ännu mer pengar att samlas in.

– Svenskarna är mogna för att skänka på ett annat sätt. I undersökningar som har gjorts av Novus kan man se att varannan svensk tror att om det bara finns nya sätt att skänka pengar på så kommer fler människor att vilja skänka mer, säger Mirjam Johansson.

 Läs mer om Target Aid 

 

 TARGET AID - en ny plattform för välgörenhet 

  • Ge till just det du brinner för
  • Välj bland fantastiska projekt från olika organisationer
  • Få mail när din gåva används

 SÅ HÄR KOMMER DU IGÅNG:

  • skapa ett konto på Target Aid
  • välj projekt som intresserar dig 
  • skänk enkelt via kort, swish eller internetbank

www.targetaid.com

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Target Aid och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer