ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Synsam

Hållbart näringsliv

Synsam blickar framåt mot en hållbar framtid

  • Jenny Fridh och Håkan Lundstedt visar den hållbara kollektionen Sea2See på Synsams Flagship store, Norrmalmstorg i Stockholm.

Allt fler företag väljer att fokusera på ämnet hållbarhet. I en tid där samhällsengagemang och miljöansvar är av högsta vikt går Synsam nu i bräschen i frågan. Det har resulterat i att de i år tilldelades pris som Sveriges mest hållbara optiker – och initiativen är flera.

Statistik från SCB visar att nästan sju av tio personer äldre än 16 år använder glasögon eller kontaktlinser. Samtidigt ökar antalet barn med behov av glasögon. En orsak till detta är den mängd skärmtittande barn utsätter sig för vilket samtidigt kan innebära att de rör sig allt mindre.

Alla ska se

I samarbete med Generation Pep, Essilor och Aller Media vill Synsam främja en mer aktiv livsstil i satsningen "Alla ska se!", och erbjuder nu barn från fem till 12 år kostnadsfria aktivitetsglasögon – anpassade för att klara av allt från sport till lekfulla aktiviteter.

– Vi vill få fler barn och unga att röra sig mer. Det hör dock till vanligheterna att barn ofta bara har ett par glasögon och barn får med jämna mellanrum höra att de måste vara försiktiga med dem. Det var här idéen föddes; alla barn ska kunna vara aktiva, utan begränsningar, berättar Synsams vd och koncernchef Håkan Lundstedt.

Mycket skärmtid innebär också att vi måste skydda barnen mot det blåa, skadliga UV-ljuset. Anpassade blåljusglas till barn är därför viktigt att använda oavsett synfel eller inte.

Miljövänliga lösningar

Synsam tar flera initiativ när det kommer till miljöfrågan. I början av året lanserades glasögonkollektionen "Sea2See", vars bågar är skapade av återvunnen plast från havet. Nu uppmuntras kunderna att lämna sina förbrukade glasögon i butikernas återanvändnings- och återvinningslådor. Allt tas sedan omhand, sorteras och av återvunnet material skapar Synsam en ny kollektion, Synsam Circular.

– Som kund hos Synsam ska man veta att vi tar ansvar och arbetar för att göra det enklare att göra medvetna val, säger Jenny Fridh, Chief Communications and Sustainability Officer på Synsam.

Flera insatser görs i hela värdekedjan för att minska klimatpåverkan. Platta glasögonfodral bidrar till mindre antal transporter, plast byts ut mot nedbrytbara material och flera initiativ för återbruk står på agendan. Synsams glasögonsabonnemang har flera hållbarhetsaspekter:

– Genom att hyra sina glasögon istället för att äga dem tar vi större ansvar för att människor regelbundet undersöker sin ögonhälsa och lämnar tillbaka förbrukade varor. Det är ett viktigt ansvar vi har på Synsam, avslutar Jenny Fridh.

Läs mer om Synsams hållbarhetsarbete här

Artikeln är producerad av Synsam och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer