1515
Annons
Innehåll från SwishAnnons

Stort försprång för Swish när allt fler betalar med mobilen

Åtta miljoner svenskar har installerat Swish på sin mobil. Hälften använder Swish varje vecka för att betala i allt från mataffärer till skidbacken. Mobilen, vår fjärrkontroll för livet, har även blivit vår plånbok.

Swish har gått från att vara ett populärt sätt att överföra pengar på mellan privatpersoner, till ett vanligt betalsätt i handeln. Smidigheten, säkerheten och det faktum att man bara använder pengar man har uppskattas av många. På mindre än ett decennium har Swish revolutionerat sättet vi genomför transaktioner. Själva ordet ”swisha” lades dessutom nyligen till i Svensk Ordbok, Svenska Akademiens ordlista för modern svenska. 

De första företagslösningarna kom år 2014 med skanningsbara QR-koder och 123-nummer som kunden själv knappade in. 

– I dagens mer avancerade handelslösningar integrerar företagen Swish i sina webbshopar, kassasystem eller appar, förklarar Urban Höglund, vd på Swish. 

Restaurangnotan i mobilen

Det var exakt vad skidkoncernen Branäsgruppen gjorde när de tog fram en självbetjäningsapp för att underlätta för besökarna att betala i bland annat restaurangerna. Gästerna beställer och betalar maten i appen och hämtar sedan ut den i ”köksluckan”.

– När appen var klar började vi titta på olika betallösningar. Vi fastnade för Swish eftersom det funkar så smidigt och till och med snabbare än kort, säger Mikael Elford, Marknads- och försäljningschef på Branäsgruppen.

Idag genomförs hälften av Branäsgruppens 42 000 transaktioner i månaden med Swish. 98 procent av restaurangbesökarna betalar med Swish i appen.

– Våra kunder uppskattar att kunna betala med Swish eftersom de ju redan gör allt i mobilen, menar Mikael Elford.

Kundresan stärks med smidiga betallösningar

Enligt Urban Höglund börjar företagen så sakteliga förstå att de måste tänka om. För att vara relevant behöver man lägga mer krut på service och kundupplevelsen istället för betalningen. Där är Branäsgruppen ett bra exempel. 

– Genom att erbjuda Swish som betalsätt kan deras besökare ägna sig åt det roliga – att åka skidor och umgås med familjen – istället för att stå i kassaköer, konstaterar han.

Självbetjäning och obemannat

Trenden med självbetjäningsappar är på uppgång. Coop lanserade nyligen självskanningsappen Scan and Pay. När kunderna loggat in kan de använda appen för att skanna sina varor och sedan även betala för dem direkt i appen. 80 procent av dessa betalningar görs idag med Swish.

– Enligt två undersökningar är 85 procent av konsumenterna positiva till självutcheckning och 64 procent skulle välja en sådan lösning framför att stå i en traditionell kassakö, berättar Urban Höglund.

Härifrån är steget inte långt till obemannade butiker. På sina håll kan man redan idag använda Mobilt BankID för att låsa upp dörren till obemannade kvartersbutiker och sedan betala varorna med Swish. 

Om du är nyfiken på framtidens handelsupplevelser med självbetjäning kan du besöka den demobutik Swish nyligen öppnade i Stockholm. Boka ett besök.

Om Swish
Swish lanserades 2012 som ett samarbete mellan Sveriges största banker och har sedan dess blivit hela Sveriges mobila betaltjänst. Swish förenklar vardagen för närapå 8 miljoner svenskar och fler än 280 000 företag och organisationer. 2021 utsågs Swish till Sveriges starkaste varumärke. 

www.swish.nu

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Swish och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?