Innehåll från SwedbankAnnons

Swedbank använder AI för att förbättra kundupplevelsen

Med en tydlig plan att bygga starkare kundrelationer och bekämpa bedrägerier med hjälp av avancerad teknologi och dataanalys har Swedbanks AI-team utmanat bilden av en traditionell bank. 

Precis som de flesta andra branscher genomgår finansbranschen en stor transformation som bland annat drivs av data och AI. Swedbank SWED A +2,23% Dagens utveckling har som mål att vara banken för de många människorna och för att uppnå detta är AI ett viktigt verktyg. Därför siktar man också på att bli branschledande inom området.

– Vår ambition är att driva utvecklingen av AI framåt. Inte bara för Swedbanks räkning utan för samhället i stort. Ett sätt att göra det på är open sourcing, något vi satsar väldigt mycket på, säger Nima Ghorbani, Head of AI på Swedbank.

Open source är en viktig beståndsdel inom AI-området. Det är ett sätt att påskynda utvecklingen av nya verktyg genom att dela och ta del av varandras källkoder och resultat.

– Vi arbetar på samma sätt som de stora techbolagen gör. Vi upplever att det här är det bästa sättet att driva vår verksamhet på och det förändrar även sättet vi bekämpar finansiell brottslighet på, säger Nima Ghorbani. 

Tre huvudområden

Swedbanks AI-arbete kan sorteras in under tre fokusområden. Ett av dessa handlar om att ta smartare och snabbare beslut, något som aktualiserats på senare tid genom arbetet med att motverka finansiell brottslighet. Tack vare de senaste årens framsteg inom AI och Swedbanks proaktiva satsning på området har man idag helt nya verktyg för att hitta misstänkta kriminella aktiviteter. Konkret görs detta genom att identifiera avvikande beteenden bland miljontals transaktioner och annan data.

– Vi har jobbat mycket med detta under de senaste åren och utvecklingen har gått snabbt framåt. Vi kan få över tio gånger högre träffsäkerhet när vi använder oss av AI. Men samtidigt som vi blir bättre har också de kriminella nätverken blivit mer sofistikerade i sina metoder. Finansiell brottslighet är en stor utmaning för samhället i stort. Därför är det viktigt att olika aktörer hittar nya sätt att samarbeta. Vi skulle gärna se att sådana samarbeten inte bara involverar metoder och ramverk utan även data, vilket idag inte är möjligt, säger Nima Ghorbani.

Ett annat område fokusområde handlar om att utveckla och förbättra produkter, tjänster och kanaler. Ett exempel på detta är verktyg för att ge kunder hjälp att planera sin privatekonomi. Här har gruppen utvecklat sätt att förstå en privatpersons framtida inkomster och utgifter, baserat på så kallad djupinlärning, eller ”deep learning”.

– Det är roligt att jobba med ett så avancerat område som det här och kunna tillämpa det på något som gör verklig skillnad för människor i deras vardag, säger Rikke Berner Nilsson, agile product owner (APO) på Swedbank och den som lett initiativet.

Det tredje fokusområdet rör automatisering av processer, både internt och mot Swedbanks kunder. Ett sådant exempel finns inom kredithantering mot företag. 

–  Vi har utvecklat ett verktyg för att korta ner processen vid kreditutvärdering för våra företagskunder, så att vi kan ge dem besked snabbare. Lösningen bygger på maskininlärning och tar hänsyn till många fler faktorer än traditionell kreditutvärdering, vilket har ökat kvaliteten i besluten. Dessutom har ledtiden för ett beslut kortats ned med mer än tjugo procent, berättar Alexander Jöhnemark, data scientist på Swedbank.

Mångfald är en framgångsfaktor

Mångfald är viktigt inom Swedbank och är enligt Nima Ghorbani en starkt bidragande orsak även till AI-teamets framgångar. Han berättar att det är svårt att locka nya talanger med den hårda konkurrensen som finns inom området. Detta till trots har de lyckats väl, menar han.

– Det som gör att vi varit framgångsrika i det avseendet är framförallt att vi inte begränsar oss i vilka människor vi söker. Vi har runt tio olika nationaliteter i vårt team och har en bra fördelning mellan män och kvinnor. Hos oss har folk helt olika bakgrunder. Vissa har vuxit upp inom banken, andra kommer från universitetsvärlden eller har arbetat inom helt andra branscher. Mångfalden av olika perspektiv gör att vi blir bättre på att bygga en ännu starkare relation till våra kunder.

Digitaliseringen i banken

Swedbank har alltid haft en stark relation till sina kunder, och den har i huvudsak byggt på fysiska möten på bankkontor. I takt med att tjänster och produkter har digitaliserats och nya digitala mötesplatser har etablerats så har även kundrelationerna följt samma utveckling. Den data som genereras från kundernas interaktioner med banken kan användas för att förbättra kundupplevelsen.

– Den digitala transformationen påverkar alla industrier. Kunder förväntar sig mer, de vill ha personliga lösningar, snabbare service och smidigare tjänster. Vi vill vara så proaktiva och relevanta som möjligt när det gäller att möta våra kunders dagliga behov, säger Nima Ghorbani.

I sin roll som APO arbetar Rikke Berner Nilsson bland annat med att skapa personliga erbjudanden för bankens kunder. Hon förklarar att tidigare modeller med traditionella målgrupper kunde ge en konvertering på enstaka procent, resultat som med hjälp av avancerad dataanalys förbättrats avsevärt.

– Med hjälp av maskininlärning kan vi trefaldiga konverteringsgraden. Den här typen av problem har visat sig lösas bättre av algoritmer än av människor, säger Rikke Berner Nilsson.

I takt med att algoritmer används inom fler och fler områden och får en större roll i beslutsprocesser, blir det allt viktigare att kunna förstå hur besluten tas. Därför arbetar gruppen aktivt med förklaringsmodeller för sina algoritmer.

– Förmågan att förklara logiken bakom ett beslut taget av algoritmer är kritiskt för att vi ska kunna bygga tillit till våra modeller och det är en förutsättning för att AI ska vara en byggsten i framtidens bank, säger Afrooz Ebadat, senior data scientist på Swedbank.

Framtiden

Att säkerställa tillgången på erfarenhet och spetskompetens är en utmaning för alla som arbetar med AI, oavsett bransch. Swedbank vill konkurrera om de absolut bästa talangerna inom AI. De arbetar nära universitet och intresseorganisationer för att tidigt hitta talanger och deltar även i olika sammanhang för att utbyta kunskap och synliggöra Swedbanks arbete inom området.

– Vi som jobbar här, har stort driv och ambitionsnivå. Vi vill ständigt utvecklas och utmanas i vårt vardagliga arbete. Samtidigt är det viktigt att det finns möjlighet att jobba med den senaste tekniken och plattformarna. Att tillgodose de här behoven kan vara en utmaning men det är något som vi jobbar aktivt med, säger Nima Ghorbani.

En utmaning som de flesta banker står inför i dag är att modernisera sina befintliga plattformar och anpassa dem för framtiden. AI-utvecklingen har kommit att ställa helt nya krav på system i stora företag.

– Vi vill alltid arbeta snabbt och än mer effektivt. Ju fler avancerade AI-lösningar vi implementerar, desto större krav ställs på skalbarhet och flexibilitet i våra system. Därför kommer molnlösningar bli allt viktigare i vårt utvecklingsarbete, avslutar Afrooz Ebadat.

Läs mer om Swedbank här

Mer från Swedbank

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Swedbank och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?