Innehåll från Svensk FastighetsförmedlingAnnons

Ovanligt jämställd mäklarbyrå vill inspirera sin bransch

Liza Nyberg, vd och Malin Silander, Head of People & Culture på Svensk Fastighetsförmedling.
Liza Nyberg, vd och Malin Silander, Head of People & Culture på Svensk Fastighetsförmedling.

Att arbeta med mångfald och jämställdhet är en god investering både för arbetsmiljön och lönsamheten. Det har Svensk Fastighetsförmedling tagit fasta på och satsar på specialkompetens för att ta ledningen i branschen.

Mäklarbranschen har traditionellt varit en mansdominerad bransch, men de senaste åren har det skett en helomvändning – i dag är en majoritet av alla svenska mäklare kvinnor. I ledningsgrupperna är det dock fortfarande få kvinnor, om man inte pratar om Svensk Fastighetsförmedling förstås.

– I min ledning är det 70 procent kvinnor. Det blir lätt så när man har så begåvade kvinnor runt sig. Jag tror också att kvinnor gärna söker sig till företag där man ser att det inte finns något glastak, säger Liza Nyberg, vd för Svensk Fastighetsförmedling.

Sedan årsskiftet har de dessutom en helt unik kompetens på plats för att bygga en företagskultur präglad av jämställdhet och mångfald, men också för att föregå med gott exempel för andra aktörer i branschen.

– Mitt uppdrag är att sätta de viktiga People-frågorna högt upp på den strategiska agendan, där jämställdhet och mångfald utgör en självklar grund, säger Malin Silander, Head of People & Culture.

För att Svensk Fastighetsförmedling ska kunna bidra till en hållbar bransch med mäklare som har olika bakgrund och kön har man också satsat på en egen mäklarskola, där de själva är med och rekryterar morgondagens mäklare.

– Vi har investerat i en egen mäklarskola som vi driver tillsammans med Högskolan i Gävle. Eftersom vi är med redan vid urvalet kan vi matcha in de personer, unga som äldre, som vi tror kommer trivas i branschen och lyckas som mäklare, säger Liza Nyberg.

Att vara mäklare är inte för alla. Det är ett tufft jobb som ofta innebär oregelbundna tider och behovet av att alltid vara kontaktbar. Men Svensk Fastighetsförmedling vill göra yrket mer hållbart, både för mäklarnas och kundernas skull.

–Historiskt sett har mäklare alltid jobbat själva, men vi vill skapa team på kontoren där våra medarbetare arbetar mot gemensamma mål, säger Malin Silander.

– Vi får vara med när människor gör den största affären man gör i livet. Då är det otroligt viktigt att medarbetarna mår bra och kan förvalta uppdraget på bästa sätt, säger Liza Nyberg.

Fakta: Svensk Fastighetsförmedling

Svensk Fastighetsförmedling är en av Sveriges största mäklarkedjor, med 230 bobutiker och 1200 medarbetare runt om i landet. Företaget har cirka 200 franchisetagare som möjliggör närvaron från norr till söder. Sedan 2015 driver Svensk Fastighetsförmedling sin egen mäklarskola i samarbete med Högskolan i Gävle för att säkra framtidens behov av fastighetsmäklare.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Svensk Fastighetsförmedlings visioner här.

EXTERN LÄNK: Vill du investera i din framtid? Läs mer om Svensk Fastighetsförmedling som arbetsplats här.

Mer från Svensk Fastighetsförmedling

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Svensk Fastighetsförmedling och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?