Annons
Innehåll från Svea BankAnnons

Flexibel delbetalning: ”Så har vi fått fart på affärerna”

Idalina Santamäki är Head of Quality and Communications på Riddermark Bil.
Idalina Santamäki är Head of Quality and Communications på Riddermark Bil.

De har vuxit snabbt senaste åren, och i dag är Riddermark Bil störst i Sverige när det gäller köp och sälj av begagnade bilar. Men tillväxten hade varit svår att uppnå utan möjlighet att erbjuda kunderna delbetalning.

– Det är avgörande för att vi ska kunna hjälpa våra kunder att göra en bra affär, säger Idalina Santamäki på Riddermark Bil.

Läs mer om hur du kan erbjuda delbetalning 

Var tionde begagnad bil som säljs i Sverige i dag köps och säljs vidare av Riddermark Bil. 

– Vi är störst i landet på att köpa och sälja begagnade bilar, säger Idalina Santamäki, Head of Quality and Communications på Riddermark Bil.

Bolaget startades av Alexander Riddermark 2006, och för att ha råd att köpa in den första bilen han skulle sälja fick han låna pengar av en vän. Efter ett tag hade han råd att hyra en parkeringsplats, och vissa veckor lyckades han köpa och sälja upp till tre bilar. 

I dag däremot finns bolaget på 14 anläggningar spridda över större delen av landet.

– Vi köper in begagnade bilar och säljer dem vidare. Det innebär att vi hela tiden måste fokusera på att ha ett inflöde av bilar, att göra det smidigt, snabbt och enkelt om någon vill sälja sin bil till oss, säger Idalina Santamäki.

Något som inte var helt enkelt under pandemin då många drog sig för att besöka deras butiker.

– Som många andra fick vi skapa tjänster på distans. Om någon vill sälja sin bil till oss i dag kan vi komma hem till dem, värdera bilen på garageuppfarten, betala och ta med den direkt. 

Målet är att fortsätta vara den naturliga marknadsplatsen för privatpersoner och företag som vill sälja eller köpa en ny bil, men varken inom lågbudget- eller premiumsegmenten.

– Vi säljer vanliga bilar till människor som behöver bilen i sitt jobb, eller för att få ihop sin vardag, säger Idalina Santamäki.

I den här målgruppen är det många som varken kan eller vill lägga hela betalningen för bilen på en gång.

– 90 procent av våra kunder väljer någon form av delbetalning. Eftersom vårt mål är att vi ska vara den som är smidigast, tryggast och snabbast att köpa och sälja bil av måste vi ha en bank som förstår hur viktig den här tjänsten är för oss och våra kunder.

I Riddermarks fall har valet fallit på tjänsten Säljfinans från Svea Bank, en partner sen mer än ett decennium tillbaka.

– Vi väljer samarbetspartners med omsorg. Vår tillväxt beror på att vi är flexibla och snabba till förändring. Om någon här kommer på en bra idé kan den vara implementerad redan dagen efter. Och vi vill se samma energi och engagemang även hos dem vi samarbetar med.

”Öppna för att testa nya saker”

Men nyfikenhet, flexibilitet och viljan att testa nytt är inte alltid de vanligaste karaktärsdragen hos en bank. 

– Det är en hårt reglerad marknad och många banker kan vara ganska stelbenta. För oss är det en fördel att jobba ihop med Svea Bank eftersom de alltid är öppna för att testa nya saker. Om regelverket säger stopp säger de också stopp, men de hjälper oss alltid att hitta en annan lösning, något som är avgörande för att vi ska kunna hjälpa varje kund till en bra affär och till en lösning som passar just dem.

För att hitta bästa lösningen för ett företag är det viktigt för Svea att förstå deras verksamhet och vilka de är. I fallet med Riddermark Bil har det inneburit att både Nanna Kärsrud, Head of Product Sales Finance, och hennes kollegor har varit mycket ute i Riddermarks butiker, att de har träffat säljarna och sett deras och kundernas vardag.

– Engagemang, kompetens och handlingskraft är våra ledord och det står vi för ut i fingerspetsarna, säger Nanna Kärsrud.

– Vi ska ha kompetens nog att säga nej när det behövs på grund av regelverk, men samtidigt kunna komma med idéer om hur situationen kan lösas.

Läs mer om hur du kan erbjuda delbetalning 

Mer från Svea Bank

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Svea Bank och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera