Innehåll från Stockholms universitetAnnons

”Lärande är en urkraft som inte går att stoppa”

Kristian Lindhe, specialpedagog på Rytmus.
Kristian Lindhe, specialpedagog på Rytmus.

Kristian Lindhes uppdrag är att styra lärandets urkraft mot positiva resultat. Som utbildad specialpedagog har han fått en teoretisk verktygslåda. Utbildningen har också gett honom en plattform för reflektion.

Att Kristian Lindhe började arbeta som specialpedagog på Rytmus var egentligen mest en slump. Och så är det väl ofta i livet? Så var det dock inte med hans yrkesval. Kristian växte upp i en familj där vårdande och lärande var en självklarhet och redan i unga år jobbade han som assistent till barn och ungdomar.

– Jag lärde mig tidigt att livet kan vara väldigt olika. Vi var en så kallad jourfamilj och tog ofta emot barn som behövde hjälp, säger Kristian Lindhe.

När han bestämde sig för att gå en påbyggnadsutbildning med specialpedagogik var han redan utbildad fritidspedagog, hade lärarutbildning och hade arbetat som lekterapeut på en barnklinik. Men nyfikenhet och kunskapstörst drev på – hur mycket han än hade pluggat har han saknat något:

– Jag fick ofta höra att det jag gjorde var bra men jag kunde inte svara på varför. Det gjorde mig otillfredsställd, jag ville veta teoretiskt varför det var bra att jag arbetade som jag gjorde, säger Kristian Lindhe.

Utbildningen gav Kristian trygghet och mod

Utbildningen till specialpedagog har förändrat och påverkat Kristians sätt att tänka och att se på lärandet:

– Som utbildad specialpedagog har jag hittat en plattform för vidareutbildning och för reflektion. Jag kan omvärdera det jag gör – eller utveckla det jag gör. Att veta varför man tycker på ett visst sätt gör det enklare att styra sina handlingar. Jag brukar säga att man har en fot i historien, en fot i framtiden, men förhoppningsvis huvudet i nuet, säger Kristian Lindhe.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Stockholms universitets utbildning i specialpedagogik!

Utbildningen har också gett honom trygghet och mod. Han törs var självkritisk och kan se problemen ur flera pesrspektiv:

– I skolans värld förväntas man att fixa allt på ett enkelt sätt, men med min utbildning vågar jag vara okunnig. Saker måste få ta sin tid och jag känner att jag vågar gå in i situationer mer förutsättningslös, utan färdiga svar. Det är en trygghet som gör att jag kan släppa och fokusera helt på eleven, säger Kristian Lindhe.

Teoretisk verktygslåda som ger kunskap och vägledning

Att jobba med lärande och utveckling är hans inre drivkraft och han menar att allas egen lust till lärande inte går att stoppa.

– Lärande är en urkraft som kan vara explosiv och vårt jobb är att rikta den kraften till att bli något fantastiskt och positivt. Samtidigt är skolan också en komplex verksamhet som kan riskera att kväsa den kraften – det gör området oerhört spännande! säger Kristian Lindhe.

Med utbildningen tycker Kristian Lindhe att han fått en teoretisk verktygslåda som ger honom kunskap och vägledning för att försöka tillgodose olika individuella behov.

– Alla elever omfamnas av skolans styrdokument, vilket kan vara utmanande då alla accelererar olika fort i sin utveckling och kan ha väldigt olika förutsättningar. Mitt jobb är att orientera sig i detta. Många ger upp och kastar in handduken. Då handlar det om att hitta andra vägar i systemet. Och det finns alltid flera sätt att lösa problem på, avslutar Kristian Lindhe.

Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet

Utbildning i specialpedagogik har som mål att utveckla förmågan att arbeta med barn, unga och vuxna i behov av särskilt stöd och skapa förutsättningar för lärande och god utveckling för alla. Specialpedagogprogrammet riktar sig till lärare som vill arbeta med specialpedagogiska frågor tillsammans med kollegiet och ledning och bidra till utveckling av den pedagogiska verksamheten. EXTERN LÄNK: Läs mer här! 

Mer från Stockholms universitet

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Stockholms universitet och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?