1515
Annons
Innehåll från Stockholms HandelskammareAnnons

Stockholms Handelskammare startar nya nätverk

Vi lever i en tid med snabba förändringar och tvära kast. Det ställer stora krav på samtidens ledare och gör det viktigare än någonsin att samverka med andra och ha ett starkt nätverk omkring dig. Därför lanserar Stockholms Handelskammare under hösten fyra nya nätverk.

Fyra nätverk som stärker dig som ledare 

– Nätverk är ett väldigt effektivt sätt utvecklas och komma framåt. Det är när vi bollar utmaningar och delar erfarenheter med andra i liknande situation som det händer saker på riktigt, säger Helena Velin, som axlar den nya rollen som nätverksansvarig på Stockholms Handelskammare. 

Hon har lång erfarenhet inom chefsutvecklings- och mentorprogram – senast från Ruter Dam.  

Relationer, kommunikation och samarbeten går som en röd tråd genom hennes arbetslivserfarenheter. 

– Jag tror verkligen på samverkan – både mellan personer och företag. Sedan min tid på Ruter Dam vet jag också hur viktigt det är att ha ett starkt nätverk omkring sig. Det finns en otrolig kraft i det. 

Stärker ledarskapet

Att Stockholms Handelskammare gör en stor satsning på nya nätverk – fyra i höst och ett i vår – är ganska naturligt, menar hon. Stockholms Handelskammare är en politiskt obunden näringslivsorganisation och en naturlig länk mellan näringslivet, staden och politiken. 

– Vi har ett unikt kontaktnät och jag vågar också påstå att vi har näringslivets mest inflytelserika nätverk. Det gör det möjligt att, tillsammans med personer i ledande befattningar, göra skillnad på riktigt. Vi kan driva frågor vidare och skapa förändring, säger Helena Velin.  

Och som deltagare har du allt att vinna på att vara med i ett nätverk. 

– Min erfarenhet är att ett starkt nätverk också stärker dig i ditt ledarskap. Något som gynnar hela organisationen. Du utvecklas genom att bolla med andra som befinner sig i liknande situation och som brottas med liknande utmaningar. Dessutom kommer du förhoppningsvis att lära dig en hel del nytt då nätverket vid varje träff har minst en extern föreläsare inom ett aktuellt ämne. 

Skapar tillit i gruppen

De fyra affärsnätverken omfattar områden som ligger Stockholms Handelskammare nära och vänder sig främst till chefer och ledare inom HR, global handel och export och samhällsbyggnad. 

– Det är områden där vi har stor kunskap och där vi ser ett behov av att utbyta erfarenheter och utvecklas. 

Det fjärde nätverket, Young Visioneers, vänder sig till yngre och samhällsintresserade personer som vill påverka framtiden och driva förändringar.  

Nätverken är designade och skapade av experter på Stockholms Handelskammares respektive avdelningar, tillsammans med erfarna nätverksledare.  

– Det är viktigt med dedikerade nätverksledare som håller ihop gruppen och som skapar tillit och förtroende. 

– Grupperna kommer att bestå av cirka 15 personer som följs åt under ett år. Vi kommer att sätta samman gruppen så att det blir en bra mix av deltagare där alla får maximalt utbyte. Sedan träffas vi sex gånger per år och cirka fyra timmar per gång. 

Men det slutar inte med de här fyra nätverken. Tanken är att fortsätta utvecklingen med ytterligare nätverk. 

– Till våren startar nätverket Public Affairs och vi har ytterligare en lång rad idéer. För vi tror att nätverk och samverkan kommer att bli allt viktigare för att nå framgång. Det rimmar också med vår vision att göra Stockholm till Europas främsta huvudstadsregion.  

Bli en del av Stockholms Handelskammares nätverk

 

Mer från Stockholms Handelskammare

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Stockholms Handelskammare och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera