1515
Annons
Innehåll från Stockholms HandelskammareAnnons

Så kan affärsnätverk hjälpa oss att bygga framtidens städer

Accelererande klimatförändringar, ett högt digitaliseringstempo, en åldrande befolkning och ökad segregation. Det är några av de stora förändringar som just nu ställer nya krav på våra städer.

– Det här skapar nya möjligheter, men också behov av att tänka annorlunda, ställa om och utmana gamla sanningar, säger Daniella Waldfogel, vice vd på Stockholms Handelskammare.

 

Läs mer om nätverket Urban Development  

Även pandemin har inneburit förändringar – i hur vi reser, handlar och arbetar – och vi håller fortfarande på att orientera oss i vad som blir det ”nästa normala”. Städerna har trots det hårda slaget under pandemin bevisat att de har en enorm motståndskraft och att ryktet om stadens ”död” var starkt överdrivet. 

– Allt det här sammantaget har gett ny kraft åt samhällsbyggnadssektorn att fortsätta satsa på att utveckla våra täta miljöer, fast kanske på nya, och förhoppningsvis ännu mer hållbara sätt, säger Daniella Waldfogel.   

Den största utmaningen i den här snabbföränderliga omvärlden är att se till att den fysiska staden inte blir för statisk, menar hon. Att den klarar av det snabba, men också oförutsägbara förändringstrycket och samtidigt levererar på det som invånare och besökare vill ha – värden som gör att de trivs. 

– Jag tror att flexibilitet i den byggda miljön kommer att vara något det pratas mycket om de kommande åren. Här behövs erfarna och modiga ledare som kan balansera det nya med det gamla – och som samtidigt vågar experimentera och testa oprövade kort.  

Samlar visionära och kreativa ledare 

Stockholms Handelskammarens nya nätverk Urban Development, som lanseras under hösten, samlar ledare som har en gemensam stark tro på staden som fenomen och företeelse. Personer som på ett eller annat sätt arbetar med att utveckla städers attraktivitet.

– Vår förhoppning är att nätverket blir en plattform där man som deltagare kan utbyta kunskap och erfarenheter kring framgångar och fallgropar – men också få mycket ny inspiration. Riktiga partnerskap och relationer utvecklas på bästa sätt just i det fysiska mötet. Det är vi helt övertygade om, säger Daniella Waldfogel.   

Men nätverket i sig är inte ett branschinitiativ – snarare tvärtom. Nätverksgruppen skräddarsys av Stockholms Handelskammare så att det blir en bra mix av deltagare där alla får maximalt utbyte. 

– Vi tror på att blanda erfarenheter, professioner och perspektiv från näringslivets och samhällets olika hörn. Det skapar dynamiska samtal på riktigt. 

Spännande mix

Nätverket är designat och skapat av experter på Stockholms Handelskammare tillsammans med erfarna nätverksledare. Programmet bjuder både på inspiration och kunskap från urbana nytänkare, banbrytande arkitekter och framåtlutade ledare – såväl svenska som internationella. 

Gruppen kommer att träffas sex gånger per år och cirka fyra timmar per tillfälle.

– Vi kommer att ha en spännande mix av talare på plats vid varje tillfälle samtidigt som nätverksdeltagarna också kommer få möjlighet att prata, ställa frågor, utveckla och pröva idéer tillsammans. 

Skicka in din intresseanmälan till nätverket Urban Development  

 

 

Mer från Stockholms Handelskammare

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Stockholms Handelskammare och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera