1515
Annons
Innehåll från Stockholms HandelskammareAnnons

Därför vinner du som chef på att satsa på dina unga stjärnor

Dagens unga talanger är morgondagens ledare. Genom att ge dem chansen att utvecklas gynnas inte bara den egna affären, du som chef bygger också  upp en lojalitet. 

– Ett bra sätt är att ge dem tillgång till ett nätverk med likasinnade där de kan få nya insikter och nya kontakter, säger Jenny Boberg, nätverksledare för Stockholms Handelskammares nya affärsnätverk Young Visioneers. 

Läs mer om nätverket Young Visioneers 

Nätverket Young Visioneers är ett av Stockholm Handelskammares fyra nya nätverksgrupper. Nätverken är designade och skapade av Stockholms Handelskammare och deras experter, tillsammans med erfarna nätverksledare. En av dem är Jenny Boberg. 

– Young Visioneers vänder sig till yngre och samhällsintresserade personer som vill påverka framtiden. Det finns i dag många unga talanger med stort driv och lust att påverka till det bättre, säger Jenny Boberg, som har jobbat med entreprenörer, communities och nätverk i tio år.

– De behöver möjlighet att utveckla sig själva tillsammans med andra. Då underlättar det om de får tillgång till kontakter, fördjupad kunskap och möjlighet att träffa likasinnade i ett forum där de samlas kring en gemensam sak. Att ha öppna, transparenta samtal med andra är en otroligt kraftfull sak och kan ge fantastiska resultat. 

I och med att Stockholms Handelskammare har ett unikt kontaktnät och är en stark länk mellan näringslivet, staden och politiken finns möjligheten för de unga deltagarna att driva frågor vidare och påverka på riktigt.  

En investering som ger nytta

Men vilka är fördelarna för företagen och de unga talangernas chefer? 

– Företagen måste ju hänga med i utvecklingen. Att då investera i unga visionärer med driv ger tusen gånger tillbaka. För många unga i dag är det viktigt att göra skillnad och arbeta med meningsfulla saker. Genom att ge dem rätt verktyg kan också bolaget och affären utvecklas, säger Jenny Boberg. 

– När de unga talangerna får möjlighet att bygga ett starkt nätverk redan under de första åren av sin karriär, kan de snabbare skapa förändringar och nytta för företaget. Du skapar också en lojalitet mellan dig och din unga medarbetare. 

Inspiration till fortsatt karriär 

Nätverksgruppen kommer att bestå av cirka 15 personer som följs åt under ett år. Stockholms Handelskammare sätter samman gruppen, så att det blir en bra mix av deltagare där alla får maximalt utbyte. Sedan träffas gruppdeltagarna sex gånger per år och cirka fyra timmar per tillfälle.  

I nätverket Young Visioneers är fokus att hitta sätt att stärka de unga talangernas ledarskapsförmågor och möjlighet att påverka, för att på så vis bidra till inspiration för deras fortsatta karriär.    

– Under nätverksträffarna kommer deltagarna bland annat få ta del av föreläsningar, samtal och workshops kring megatrender inom arbetslivet, successtories, förändringsledning, kommunikation, opinionsbildning och agenda setting. En extern föreläsare bjuds in till varje träff. 

Skicka in din intresseanmälan direkt  

 

 

Mer från Stockholms Handelskammare

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Stockholms Handelskammare och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera