ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Stockfiller

Succétekniken: Lyfter bryggeriets säljarbete

  • – Jag uppfattar det som att butikerna väljer att prova fler artiklar ur vårt sortiment när de kan välja i lugn och ro, säger Fredrik Carlsson, key account manager hos Galatea inom dagligvaruhandel.

Galatea sparar tid och får bättre relation med kunderna – som testar fler produkter ur sortimentet.
För Galatea har Stockfiller inneburit ett rejält lyft.
– Vi kan lägga fokus på att optimera relationen med varje butik, säger Fredrik Carlsson, key account manager hos Galatea inom dagligvaruhandel.

Så kan ditt företag få hjälp via Stockfiller

I snart 1,5 år har Stockfiller varit Galateas digitala plattform för försäljning av varor gentemot dagligvaruhandeln. Tidigare jobbade Galateas säljare mer ”manuellt”.

– Då var det ett mer traditionellt upplägg där våra säljare kontaktade kunderna via telefon en-två gånger i veckan för att kolla vad de ville handla, vilket fortfarande sker som komplement, berättar Fredrik Carlsson och fortsätter:
– Jag har själv jobbat i butik tidigare och vet att det kan vara svårt att hinna med. Tidspressen är stor och det är en utmaning att få kontakten att fungera tillfredsställande med leverantörerna.

Oron kom på skam
Tidigt fick en av Galateas produktchefer nys om Stockfiller, som då precis lanserats, och blev intresserad. Tester i mindre skala med utvalda produkter föll väl ut – men en viss skepsis fanns:
– Vi var oroliga för att släppa telefonkontakten och att det skulle leda till att vi tappar butiker. Men den oron kom på skam. Det är snarare så att vi ser en positiv utveckling hos de butikerna som anslutit sig. Vårt sortiment synliggörs och breddas på ett sätt som är svårt att presentera på telefon. Jag uppfattar det som att butikerna väljer att prova fler artiklar ur vårt sortiment när de kan välja i lugn och ro.

Förenklar analys och uppföljning
I Stockfiller finns stora möjligheter till analys och uppföljning av försäljningen. För Galatea, vars säljorganisation både finns i Stockholm och Örebro, förenklar detta strategiarbetet: 

– Det är väldigt enkelt att mäta hur våra produkter går. Om försäljningen sjunker i en butik kan vi snabbare komma med uppslag på åtgärder och nya infallsvinklar. Vårt uppföljningsarbete har förenklats betydligt.

I dina ögon, vilka är de största fördelarna med Stockfiller?
– Alla parter sparar tid naturligtvis, vilket gör att vi kan lägga tiden på analys och aktiveringar. Våra kunder, butikerna, slipper känna sig jagade, jag tror de uppskattar det enormt. Vi kan också se att orderhanteringen blir effektivare eftersom systemet är så användarvänligt och tillgängligt.

Läs mer om Stockfiller här

FAKTA STOCKFILLER

  •  En digital plattform där butiker och restauranger kan beställa varor från alla sina leverantörer.
  • Varje leverantör kan lägga upp sortiment och prissättning individuellt anpassade för varje inköpare.
  • Systemet samlar all orderhantering på ett ställe. Möjlighet till leveransuppföljning och försäljningsanalys finns.
  • Plattformen går att integrera med kundernas befintliga affärssystem.

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Stockfiller och ej en artikel av Dagens industri

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies