ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Stockfiller

Så minskar matsvinnet – tack vare duons idé

  • Jesper Jannesson och Christopher Jonsson startade Stockfiller. Tillsammans vill de minska matsvinnet.

Enklare inköp, bättre koll på försäljning – och minskat matsvinn.
Stockfiller är succétjänsten som hjälper matvarubranschen att bli digital.
– Just matsvinn är en fråga som vi ser blir allt viktigare hos våra kunder, säger Jesper Jannesson hos Stockfiller.

Stockfiller – valet för butiker, restauranger och leverantörer

Butiker och restauranger slänger tonvis med mat varje år – oftast helt i onödan. Det är något Stockfiller vill vara med och ändra på:

– Branschen har tidigare jobbat väldigt ”ö-baserat”, folk håller sig på sin kant och samarbetar inte. Det gör att leverantörerna riskerar att producera för mycket varor medan butikerna kanske inte lyckas sälja det de beställt. Det blir en ond cirkel som inte är bra för varken miljö eller affärer, säger Jesper Jannesson.

”Sparar massor av tid och pengar”
Tillsammans med affärspartnern Christopher Jonsson startade han för tre år sedan Stockfiller, där restauranger och butiker kan göra externa beställningar i en och samma digitala plattform (se faktaruta). I dag är 1800 butiker, 280 restauranger och 300 leverantörer kopplade till Stockfiller. Nästan hälften av landets butiker är anslutna och inom en stor kedjas butiksformat är nio av tio butiker med.

– Om man tar en typisk butik eller restaurang har de tidigare varit tvungna att mejla, ringa eller till och med faxa varje enskild leverantör när något ska beställas. Nu ger vi inköparna möjligheten att beställa från alla leverantörer på samma ställe, vilket sparar massor av tid och pengar för alla parter.

Baserar hela produktionen på Stockfiller
Genom Stockfiller har inköpare och leverantörer möjlighet till medvetna val som kan minska matsvinnet. Dels finns möjligheten att jobba med riktade kampanjer där leverantörer kan märka upp med korta datum, de kan också se hur mycket av deras produkter som faktiskt efterfrågas. Dels får inköparna bättre uppsikt över vad de köpt in – och slipper därmed sitta på för stora lager.

– Framförallt är det viktigt att man jobbar aktivt med sin data, att man har en insyn och förståelse för hur försäljning och inköpen går. Det finns verktyg i Stockfiller som underlättar både rapportering och uppföljning för att kunna minimera det osynliga svinnet i logistikledet som tidigare har varit svårt att komma åt. Vi har till exempel ett mejeri som baserar hela sin produktion på hur många beställningar som ligger inne i Stockfiller. Om fler jobbar på samma sätt minskar svinnet på ett smidigt sätt.

Få enklare externa beställningar – läs mer

FAKTA STOCKFILLER
– En digital plattform där butiker och restauranger kan beställa varor från alla sina leverantörer.

– Varje leverantör kan lägga upp sortiment och prissättning individuellt anpassade för varje inköpare.

– Systemet samlar all orderhantering på ett ställe. Möjlighet till leveransuppföljning och försäljningsanalys finns.

– Plattformen går att integrera med kundernas befintliga affärssystem.

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Stockfiller och ej en artikel av Dagens industri

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies